Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Konsument

Bättre ersättning efter elavbrott

Publicerat onsdag 24 mars 2010 kl 08.03

Vattenfall lovar nu att bland annat betala ersättning redan efter sex timmars elavbrott i stället för de lagstadgade tolv timmarna.

”Vi är självklart inte nöjda med de långa, upprepade avbrott som drabbade Dalsland och norra Sverige under julhelgerna. Men efter den 31 mars får kunder kompensation innan vi hunnit förbättra elnäten i avbrottsdrabbade områden”, skriver Annika Viklund, lokalnätschef på Vattenfall Eldistribution i ett pressmeddelande.

Vattenfall lovar också de kunder som haft fler än fem strömavbrott på en månad att de inte behöver betala abonnemangsavgiften för den perioden. Om Vattenfall missat att fakturera avgifter som är äldre än ett år – för företag tre år – så behöver kunden inte betala dem.

Och vill man byta elleverantör ska Vattenfall snabbt hjälpa till med det. Vid försening betalar Vattenfall 300 kronor i ersättning.

Vattenfall lovar också att investera i modern teknik och utveckla elnätet, en förutsättning för att kunna både transportera och ta emot lokalt producerad energi.

TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".