Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
utbildning

Skolor bör utvärdera undervisningen

Publicerat måndag 7 juni 2010 kl 12.34

Skolor är dåliga på att granska sitt eget arbete, enligt Skolinspektionen. En av kommunerna som granskades var Trollhättan, och där fick Strömslundsskolan viss kritik.

Går det dåligt för en elev drar lärarna ofta slutsatsen att det beror på eleven själv, inte på undervisningsmetoden.

Skolinspektionen, som specialgranskat 40 grundskolor, konstaterar att de åtgärder som sätts in är extra stöd för de mest behövande eleverna.

Mer övergripande insatser för att sporra eleverna är mycket mer sällsynta.

Flera rektorer menar att det kan vara känsligt att analysera lärarnas insatser, eftersom enskilda lärare kan känna sig ifrågasatta.

När det gäller Trollhättan kritiserar Skolinspektionen Strömslundsskolan på två punkter:

Dels behöver rektorerna se till att skolans arbete med utvärdering av kunskapsresultaten dokumenteras bättre.

När det gäller vilka åtgärder skolan ska vidta ska det arbetet baseras mer på kunskapsresultaten än nu.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".