Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Saab

Saabs nya försäljningsdirektör siktar på Kina

Publicerat onsdag 9 juni 2010 kl 05.09
Adrian Hallmark. Foto: Saab

Saab har inte bara nya bilar på gång utan också en färsk försäljningsdirektör. Adrian Hallmark, som tidigare arbetat för Volkswagen, Porsche och Bentley, har redan pekat ut den viktigaste marknaden för Saab att slå sig in på.

– Kina är nummer ett, säger han.

Med en gedigen Asien-kunskap från tidigare arbetsplatser talar Adrian Hallmark om 9-5an och den kommande 9-4X som drömprodukter för en marknad som har två lägen: billiga småbilar eller stora, dyra premiumbilar. Gissa var Adrian Hallmark hoppas Saab ska komma in?

På Kinas gator, tillsammans med andra växande marknader som Ryssland, Indien och Brasilien, ska det inom fem år rulla ut upp till 15.000 bilar om året.

Men ännu har Saab inte skrivit något avtal med en distributör, trots att samtal förs med flera, varav en är BAIC som ju köpt verktygen för att bygga gamla Saabmodeller. Den kinesiska biltillverkaren ansågs senast förra veckan vara uträknad, men det tycks alltså bara ha varit rykten.

Men nu är tiden knapp för den nye försäljningsdirektören att få lite bläck på det där avtalet.

– Helst skulle det ske en här veckan, men det går inte.

Evelina Myrbäck
evelina.myrback@sr.se
0703 92 58 51

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".