Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Saabs pensionsinbetalningar

Publicerat fredag 15 oktober 2010 kl 16.00

Reporter Evelina Myrbäck svarar på frågor om Saab och problemet med deras pensionssystem.

Hur betalar arbetsgivarna in pensionspengar?

Från första dagen som du började jobba så blir din arbetsgivare skyldig dig pension. Men de pengarna får du ju inte se förrän den dagen du fyller 65 - eller när du nu väljer att gå i pension. Företagen, däremot, måste ju leva med den här skulden hela tiden.

Och då finns det två vägar att gå:

1. Företaget betalar in dina pensionspengar till Alecta.

2. Företaget "lånar" dina pensionspengar till investeringar och liknande i det så kallade PRI-systemet. PRI Pensionsgaranti hjälper då till att hålla reda och räkna på hur pensionsskulden till dig ser ut. Detta gör många svenska stora industriföretag som Volvo, Skanska och Electrolux.

Vad är anledningen till att Saab inte skulle få vara kvar i PRI-systemet?

PRI, som ägs gemensamt av de företag som är anslutna, tycker risken är för stor att Saab ska gå i konkurs. De vill inte ta några onödiga risker utan tvingar företag som det går sämre för att lämna systemet och gå över till Alecta.

Så vad händer nu?

Än så länge är detta bara uppgifter från tidningen Pensionsnyheterna. Enligt dem ska det pågå förhandlingar mellan Saab och PRI.

Blir det så att Saab tvingas ut ur PRI-systemet så måste de söka sig någon annanstans med sina pensionspengar. Och det enda alternativet är då Alecta. Skillnaden mellan de båda systemen är att i Alecta betalar man in pengarna direkt. Så för att Saab ska kunna flytta pengarna dit måste de betala in de där pengarna som de har använt inom företaget istället.

Har Saab pengarna då?

Ja, pensionerna finns i en speciell stiftelse. 2009 var pensionskulden 1,4 miljarder, pengar som alltså finns, till och med med några kronor extra.

Men då är det väl inget problem?

Jo, eftersom PRI och Alecta inte räknar på samma sätt. PRI är ju ett system som bygger på att de stora, starka, rika företagen går samman och garanterar lönerna - därför har det blivit billigare. Men när det går dåligt för ett företag, som för Saab, så tvingas de över till Alecta. När de räknar på pensionsskulden så blir den 10-20 procent den än PRI. Dessutom kommer Alecta höja priset i slutet av oktober.

Men även om Saab skulle göra en snabb förhandling och ta några raska beslut så räcker inte det eftersom Alecta inte tar emot några nya företag förrän i november.

Hur mycket pengar blir det extra som Saab måste skjuta till?

Sammantaget kan det bli upp emot en halv miljard. Men det är i första skeendet 280 miljoner plus Alectas prisökning på 7-8 procent som är aktuellt för Saab.

Resten är pengarna kommer betalas över tid, eftersom varje pension är dyrare i Alceta än i PTI.

Det låter dystert det här?

Ja, men Saab kan sitta lugnt i båten tills de vet hur förhandlingarna har gått. Om det är några förhandlingar. Det talas om en femårig betalningsplan, men det är ju fortfarande extremt mycket pengar för ett företag som precis håller på att få upp näsan över vattenytan. Saab kommer behöva alla pengar de har till utvecklingen av den nya 9-3an som ska komma 2012 och andra projekt.

Men vad innebär det då för dem som får sina pensioner runtflyttade?

Ingenting, de pengarna är de garanterade.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".