Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sjukvård

Fortfarande segt på sjukvårdupplysningen

Publicerat söndag 24 oktober 2010 kl 12.07

Det har gått snabbare att komma fram till Sjukvårdsrådgivningen i år. Men det tar fortfarande för lång tid.

Hittills i år är den genomsnittliga väntetiden fem och en halv minut.

Målet är att 90 procent av samtalen till 11777 skall besvaras inom tre minuter. Det är Sjukvårdsrådgivningen en bra bit ifrån att uppnå.

Bara hälften av dem som ringt har fått svar inom tre minuter, i juli bara var tredje. Det framgår av en rapport från Primärvården.

Men det har gått åt rätt håll. Jämfört med 2009 har det gått att komma fram snabbare på 1177 i år. Vänetiden har pressats ner med i genomsnitt två minuter.

Sedan i våras erbjuder Sjukvårdsrådgivningen att en sjuksköterska ringer upp om väntetiden beräknas bli mer än 15 minuter.

De allra flesta samtalen gäller medicinsk rådgivning, men det finns de som som ringer för att till exempel ta reda på vilken vårdcentral de är listade på.

40 procent av dem som vill ha medicinsk rådgivning är under 20 år. Bara var tionde är över 70 år.

Bosse Adriansson

bo.adriansson@sr.se

0522 - 67 00 55

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".