Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Bilindustri

"Saab bör inte ta täten"

Publicerat fredag 29 oktober 2010 kl 15.14
Hans Pohl

Saab och Volvo bör inte gå i bräschen för elbilar. Det säger transportanalytikern Hans Pohl i sin färska avhandling.

– Små biltillverkare som Saab eller Volvo skulle nog ha väldigt svårt att gå före på samma sätt som Toyota gjorde med att lansera en helt ny teknik på marknaden.

I dag ska Hans Pohl, som jobbar på Vinnova, där man håller på med forskning och innovation för hållbar tillväxt, presentera sin färska avhandling om utmaningen som bilbranschen står inför när det elbilar, vid Chalmers tekniska högskola.

Efter att ha studerat elbilsutvecklingen hos det enorma Toyota och det väldigt mycket mindre Volvo Cars är han säker på att de svenska tillverkarna borde låta biljättarna leda vägen.

– Det är nog bättre på att de siktar på att följa efter de stora snabbt och gradvis bygga upp en kompetens så de kan hantera den här övergången på ett klokt sätt, säger han.

Han menar att det helt enkelt är för riskabelt för små biltillverkare att ta täten. Riskerna är för stora och det kan få allvarliga konsekvenser om det visar sig att satsningen är fel. Men Hans Poohl ser också andra faror.

– Både Saab och Volvo bygger väldigt mycket av sin bil på kompetens som finns hos leverantörer av olika delsystem. Leverantörerna levererar inte bara till Saab och volvo, utan även till andra tillverkare. Har man den strukturen på sin tillverkning så har man också svårare att komma med något som är helt unikt och annorlunda. De här leverantörerna kan leverera detta även till andra tillverkare.

Cecilia Bäcklund
cecilia.backlund@sr.se
0522 - 67 00 25

Hans Pohl

Jobbar som analytiker för transportområdet på Vinnova.
Har studerat utvecklingen på el- och hybridfordonsområdet i Sverige och i Japan sedan 1970-talet, med fokus på Volvo Cars och Toyota.
Avhandlingen heter: Radical Innovation: management and policy for electric and hybrid vehicle development och avläggs vid Teknikens ekonomi och organisation på Chalmers tekniska högskola.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".