Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Grundstötningen i Norge

50 kubikmeter olja uppe ur havet

Uppdaterat söndag 20 februari 2011 kl 09.42
Publicerat söndag 20 februari 2011 kl 07.06
1 av 5
Oljeupptagning vid fartyget Godafoss. Foto: Kustbevakningen.
Oljeupptagning på kustbevakningen fartyg KBV 001 Poseidon. Foto: Kustbevakningen.
2 av 5
Oljeupptagning på kustbevakningen fartyg KBV 001 Poseidon. Foto: Kustbevakningen.
En norsk båt arbetar med att samla upp olja. Foto: KV Harstad/Kystvakten.
3 av 5
En norsk båt arbetar med att samla upp olja. Foto: KV Harstad/Kystvakten.
Olja på östra Sandøy. Foto: KV Harstad/Kystvakten.
4 av 5
Olja på östra Sandøy. Foto: KV Harstad/Kystvakten.
Olja på havet. Foto: KV Harstad/Kystvakten.
5 av 5
Olja på havet. Foto: KV Harstad/Kystvakten.

De svenska kustbevakningsfartygen har tillsammans med sina norska kollegor nu tagit upp 50 kubikmeter olja som läckt ut från det grundstötta fartyget Godafoss. Men fortfarande finns det kvar olja i havet och olja har även flutit i land.

Norska kystverket skriver på sin hemsida att man sett att olja flutit i land vid öarna Tristeinene och Hvasser (som ligger utanför Tjørne kommun i Vestfold) samt Akerøya och Vikertangen på östsidan.

Det finns fortfarande ingen siffra på hur mycket olja som sammanlagt försvann ut i havet, ur fartygets tankar.

– Det går inte att beräkna hur mycket olja som läckt ut, säger Filip Lundgren på svenska Kustbevakningen till P4 Väst.

Anledningen till det är att man rent fysiskt inte kommer åt tankarna för att beräkna hur mycket olja som finns kvar i dem.

Kustverket har tidigare misstänkt att oljan som läckt ut har börjat sjunka. Men den teorin har nu avfärdats av norrmännen.

– Norska operationsledningen bedömer att oljan flyter. Det ska inte finnas någon olja på botten, säger Filip Lundgren.

Målet är att få upp all olja som har läckt ut. Ett mål som ser ut att vara svårt att nå.

– Man kan inte få upp precis all olja som har läckt, tyvärr. Man kan få upp de största delarna, säger Filip Lundgren.

Det är också väldigt svårt att bedöma hur lång tid saneringsarbetet kommer att ta.

– Det beror helt på hur oljan rör sig, säger Filip Lundgren.

Det finns två alternativ för bärgning, och beslut om vilket sätt, kommer att tas i början av veckan.

Filip Lundgren menar att det är en komplicerad process. Förmodligen måste man lyfta av många containrar från fartyget, för att lätta henne, ett arbete som redan är påbörjat. Dessutom måste fartyget tömmas på olja, det vill säga läktras.

Men läktringen av fartyget har inte kunnat påbörjas än.

– Oljan som ligger i bunkertanken nu är väldigt kall och stel. Ska man pumpa ur den kan det ta upp till tio dygn. Det finns alternativ till hur man skulle kunna lösa det på ett snabbare sätt, men det måste bärgningsföretaget och norska Kystverket ta ställning till, säger Filip Lundgren.

Zara Tellander
zara.tellander@sr.se
0522-67 00 25

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".