Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Bilmässan i Genève

Saab går sin egen väg

Uppdaterat tisdag 1 mars 2011 kl 17.26
Publicerat tisdag 1 mars 2011 kl 12.02
Vd: ”Snacket om volym är inte vårt huvudmål”
(1:48 min)
1 av 5
Saabs vd Jan Åke Jonsson på presskonferensen i Genève. Foto: Evelina Myrbäck/P4 Väst.
2 av 5
Jan Åke Jonsson, Victor Muller och Jason Castriota ska precis dra täcket av konceptbilen Saab Phoenix. Foto: Evelina Myrbäck/P4 Väst.
3 av 5
Den nya konceptbilen Saab Phoenix. Foto: Evelina Myrbäck/P4 Väst.
4 av 5
Saabs ordförande Victor Muller talar på presskonferensen i Genève. Foto: Evelina Myrbäck/P4 Väst.
5 av 5
Saabs nya designer Jason Castriota talar på presskonferensen i Genève. Foto: Evelina Myrbäck/P4 Väst.

Saabs Automobiles vd Jan Åke Jonsson är trött på allt tal om att Saab inte nått sina försäljningsmål. Saab är ingen volymtillverkare som GM, utan en nischtillverkare och då gäller lite andra regler menar han.

 – Vi är ingen volymtillverkare. Det finns företag som säljer fem, sex, sju, åtta miljoner bilar som inte tjänar en krona på det. 

Saabs huvudmål är inte volymerna, utan att bygga ett nytt Saab Automobile, menar Saabs vd på plats på bilmässan i Genève.
– Jag tror det är viktigt att det också kommuniceras att volym för en nischtillverkare är inte det absoluta målet, säger Jan Åke Jonsson.

General Motors var så fokuserad på att få ut ett visst antal bilar till nästan vilket pris som helst. Som oberoende biltillverkare kan Saab gå sin egen väg och genom att handla smartare få en lönsamhet också med ett färre antal tillverkade bilar, menar Jonsson.

Och det beror på att Saab lyckats rationalisera tillverkningen och arbetet med att ta fram nya modeller långt över förväntan.

– Under 2010 sålde vi ungefär 30 000 bilar och vi finansierade hela vår verksamhet. Vi genomförde det utvecklingsprogram vi hade tänkt oss, vi utvecklade Saab Automobile som företag och vi gjorde det genom att vi prioriterade vissa saker framför andra.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".