Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
SAAB

Muller: "Kina är som en ångvält"

Uppdaterat tisdag 10 maj 2011 kl 20.06
Publicerat tisdag 10 maj 2011 kl 19.50
Victor Muller. Foto: Björn Larsson Rosvall/Scanpix.

Saabs styrelseordförande Victor Muller ser en framtid där märken som Saab kan hjälpa kinesiska tillverkare att sälja bilar till rekordlåga priser i USA och Europa.

Om två-tre år kan kinesiska bilar som bara kostar 10 000 dollar, eller cirka 63 000 kronor vara på marknaden här, enligt Muller.

Förutsättningen är att de kinesiska tillverkarna då använder sig av etablerade bilföretags försäljningsnät. Som till exempel Saabs.

Muller berättade om sin framtidsvision i ett möte med amerikansk press i Washington, enligt branschorganet Automotive News. Men han sade aldrig uttryckligen att det här skulle ske med Hawtai, Saabs nya samarbetspartner i Kina. Muller framhöll dock att Saabs globala försäljningsorganisation måste vara lockande för Hawtai.

I så fall kommer Hawtai att distribueras separat från Saab, under bilarnas kinesiska namn.

Vi i väst skrattade när japanerna och sydkoreanerna kom med sina bilar, påpekade Muller.

– Men vi kommer inte att skratta när kineserna kommer. Kina är som en ångvält, sade han.

Muller trodde inte de första, billiga kinesiska bilarna skulle få högsta säkerhetsbetyg, men att ett lågt pris och mycket utrustning ändå skulle locka kunder.

TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".