Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Utbildning

Lärarförbundet: ”Förebygg skolk istället”

Uppdaterat onsdag 11 maj 2011 kl 14.04
Publicerat onsdag 11 maj 2011 kl 05.56
Lärarförbundet: "Orolig för elever utan föräldrastöd"
(1:40 min)

Skolk ska skrivas in i elevernas betyg, det kommer regeringen snart att besluta för att få eleverna att öka sin närvaro på lektionerna. Men alla tycker inte att det är rätt väg att gå för att förhindra skolk.

Linda Forssén, Lärarförbundets ordförande i Trollhättan, tror istället på förebyggande åtgärder.

– Det handlar om att följa upp och sätta in tidiga insatser. Och vi ser väl en effekt av det nu när man dragit ner på personalstyrkan. Man har gjort ganska stor nedskärningar på elevhälsan och där har man inte samma uppföljningsmöjligheter längre, och då ökar tyvärr skolket, säger hon.

Linda Forssén säger att den personliga kontakten med eleverna är mycket viktig.

– Har man en god relation till sin lärare så tror jag att det är mycket svårare att skolka också.

Hon tror att regeringens förslag skulle kunna ha effekt på de elever som av lathet tar sovmorgon då och då, men ändå i grunden har studiemotivation. Problemet är de som skolkar av annan orsak.

– Jag är jätteorolig över de elever som inte har föräldrastödet hemifrån. Där man varken har ork eller möjlighet att kanske ta det ansvaret som förälder och där man då lämna väldigt mycket till skolan. Och kan skolan då inte heller leverera det här skyddsnätet eller tryggheten, då lever de i farozonen.

Och vad tycker då eleverna själva? P4 Väst frågade några elever i Uddevalla.  

– Det är lärarnas ansvar att ta kontakt med eleven ifall det går över 20 procent. Till mig sa de till mig när jag hade 80 procent frånvaro, säger Lina som går på Plusgymnasiet.

Anton Nilsson på Agnebergsgymnasiet tror att skolk i betyget skulle få avsedd effekt.

– Det är för att det inte påverkar betyget som man gör det lättare, därför att man inte lägger så stor vikt vid att man är borta en lektion, säger han.

– Det blir som någon form av utpressning nästan. Man ska inte gå med det som man gjorde som ung hela livet och behöva ha det som en negativ grej när man söker jobb och så, det tycker jag är fel, säger Frida Wallin på Sinclair.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".