Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Trafik

”Dålig idé med enhetstaxa”

Uppdaterat onsdag 11 maj 2011 kl 16.49
Publicerat onsdag 11 maj 2011 kl 16.15
Forskare: "Det minskar antalet resor"
(1:40 min)
Foto: Joakim Jacobzon/SR Väst.

Enhetstaxa är ingen bra idé, anser trafikforskaren och folkpartisten Göran Tegnér. Det har gjorts flera försök med billiga bussbiljetter för att locka fler att åka kollektivt, bland annat i Trollhättan.

Det var i mitten av 90-talet som fler skulle lockas över från bilen till bussen genom halverade biljettpriser. Initiativet kom från Miljöpartiet, men systemet skrotades efter en kort tid.

Bussåkandet ökade visserligen med 20 procent, men det var inte tillräckligt för att betala prissänkningen.

Och en enhetstaxa i kollektivtrafiken, där det kostar lika mycket oavsett hur långt man reser, det är inte någon bra idé, anser trafikforskaren Göran Tegnér på konsultföretaget WSP, och som också är lokalpolitiker för Folkpartiet i Lidingö kommun.

– Om man nu gör om det så att korta resor blir lite dyrare, och långa billigare, då blir det svårt, för att inte säga omöjligt, att konkurrera med bil på korta avstånd. Och de flesta resor är ju korta.

– Det minskar antalet resor och i värsta fall antalet intänktskronor. Vi gjorde en analys i kollektivtrafiken i Jönköping nyligen, där vi tittade på sexton olika taxor, och det här var ju det nästa sämsta, efter nolltaxa.

Det är helt orealistiskt att tro att en enhetstaxa skulle bli gratis, säger Göran Tegnér. Och om man inte vill ta pengar från andra verksamheter skulle det krävas en skattehöjning.

--Och det är lite konstigt att just vänsterpartierna tycker det här är så tjusigt, för det är ju fördelningspolitiskt helt perverst: Det är en anti-Robin Hoodpolitik. Man tar från de fattiga och ger åt de rika. En skattehöjning skulle drabba de fattigaste, och det är de rikaste kollektivresenärerna som gynnas, de som åker kollektivt morgon och kväll, och som jobbar heltid, säger Göran Tegnér.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".