Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Saab

Avtal saknas med många leverantörer

Uppdaterat fredag 27 maj 2011 kl 16.51
Publicerat fredag 27 maj 2011 kl 12.24
Anställd: "Väntat riktigt, riktigt länge"
(3:01 min)
1 av 2
Victor Muller och Pang Qinghua tittar på produktionen i Saabs fabrik. Foto: Evelina Myrbäck/P4 Väst.
2 av 2
Också idag vajar de kinesiska flaggorna vid Saab. Foto: Evelina Myrbäck/P4 Väst.

Det kommer att ta tid innan fabriken i Trollhättan går på normalvarv, för Saab har ännu så länge bara kommit överens med de viktigaste underleverantörerna. Men idag startade produktionen, och i monteringen var det glada miner.

Linan gick idag, men det var med minsta marginal som den kunde rulla igång. Det återstår en hel del förhandlingar innan det kan bli någon normaldrift i Saabfabriken, säger produktionsdirektören Gunnar Brunius till P4 Väst.

– Vi är inte klara med avtal med alla underleverantörer så vi kan köra kontinuerligt.

– Vi har börjat med dem som har kortast "täcktid", alltså de vi behöver för att komma igång, säger Gunnar Brunius.

Saab måste nu sluta avtal med övriga underleverantörer för att inte det ska bli fler produktionsstopp. Men tiden är knapp.

Och Gunnar Brunius kan inte garantera att det inte blir "stop and go" att det alltså blir ryckigt i produktionen och att man tvingas stanna linan på grund av att det blir brist på delar.

– Det är oerhört komplicerat att få igång en produktion som varit stillastående så länge och få det att fungera fullständigt smärtfritt, säger Gunnar Brunius.

Och det är inte alltid hos Saab som problemen behöver vara störst utan det kan också ligga hos underleverantörerna.

– Det kan vara så att vi är överens men att underleverantörer inte kan få fram material till sin produktion för att tillverkningen legat nere en tid, säger Gunnar Brunius produktionsdirektör på Saab.

I samband med att Saab startade sin produktion idag, hölls en presskonferens i Trollhättan. Där medverkade bland annat den kinesiska samarbetspartnern Pang Da:s vd Pang Qinghua, som sa att han tror att det finns en framtid för Saab i Kina, och att det är möjligt att sälja en hel del Saab-bilar där.

Pang Da har det största återförsäljarnätet i Kina, enligt Pang Qinghua, och sålde förra året runt 470 000 bilar. Han tycker att Saab passar utmärkt in i deras produktkatalog. Pang Qinghua sa att han har stort förtroende för att Saab blir en bra partner för Pang Da.

Också Saabs tillfällige vd Victor Muller deltog vid dagens pressträff, och efteråt sade han att det är tydligt att det finns ett stort stöd från den kinesiska staten för affären med Pang Da.

– Det är Volvos kinesiska ägare Geely som banat vägen, säger Victor Muller till P4 Väst.

Men fortfarande kvarstår frågan när den kinesiska staten kan komma med ett besked om affären för Saab och Pang Da.

– Det kommer att ta längre tid än en månad, snarare två månader skulle jag säga. Kanske tre, säger Victor Muller.

Det är också den tidsgräns som Saab har för att överleva, enligt Muller. Men som alltid så finns det en plan B.

– Vi gör allt vi kan för att undvika ytterligare ett produktionsstopp, säger Victor Muller, utan att gå in på fler detaljer.

Aktien i Spyker Cars, Saab Automobiles ägare, rusade på Amsterdambörsen idag. Strax efter lunchtid var uppgången tillfälligt över 20 procent jämfört med torsdagens stängningskurs.

Vid klockan 16 kostade aktien 3:69 euro, vilket innebär ett lyft på 12 procent jämfört med i torsdags.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".