Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Saab

Swan river upp Kina-avtal

Uppdaterat måndag 24 oktober 2011 kl 17.20
Publicerat söndag 23 oktober 2011 kl 22.45
20 OKTOBER | Saabs vd, Victor Muller, pratar ut om Kina och avtalet
(8:20 min)
Foto: Adam Ihse/Scanpix.

Saabs ägarbolag Swedish Automobile (Swan) river upp det avtal som tecknades i juli med Youngman och Pang Da som innebar att de kinesiska företagen skulle satsa cirka 2,2 miljarder. Men nu sitter de tre bolagen i tuffa förhandlingar för att på nytt komma överens.

Sent i går kväll kom beskedet att Swedish Automobile, Swan, säger upp avtalet med de kinesiska företagen Youngman och Pang Da.

– Vi säger upp med avtalet, men vi fortsätter att diskutera med Pang Da och Youngman. I övrigt har jag inget mer att säga, sa Saabs pressinformatör Gunilla Gustavs till P4 Väst i går kväll.

Anledningen är att bolagen inte har betalat de omkring 640 miljoner kronor som skulle fungera som en bryggfinansering. I fredags intervjuade P4 Västs Victor Jensen med Victor Muller, Saabs vd. Där sa han bland annat så här.

– Jag är besviken. Vi hade några klara indikationer på att de kinesiska finansiärerna inte skulle föra över de pengar vi kom överens om förra veckan, sa Victor Muller till P4 Väst.

Det gör att de tre bolagen nu kommer hamna i tuffa förhandlingar sits med varandra, eftersom bolagen snabbt måste komma överens om hur de ska gå vidare. För redan i slutet av veckan ska tingsrätten i Vänersborg besluta om rekonstruktionen ska avbrytas eller inte. Avbryts rekonstruktion kommer Saab allt närmare konkurs.

En person med god insyn i Saab säger till P4 Väst att de kinesiska bolagen nu är villiga att sätta sig ner och förhandla igen.

– Saab har inte tid med alla nya förhandlingar. Dessutom förlorar alla inblandade på det här – både Muller, Saab och de kinesiska företagen, säger personen.

Under förra veckan lade Youngman och Pang Da ett bud på hela Saab Automobile. Ett bud som Victor Muller ansåg var oacceptabelt. Enligt källor till P4 Väst låg budet på omrking 200 miljoner kronor, vilket var Swans värde på börsen i Amsterdam.

Men att sälja hela Saab Automobile till kineserna kommer med stor sannolikhet att bli svårt. För både General Motors och BMW måste godkänna affären om Saab ska kunna fortsätta producera nuvarande bilmodeller.

Och en källa inom Saab säger att det är en "minimal möjlighet" att företagen godkänner ett 100-procentigt ägande av kineserna.

Det skulle innebära att Saab inte kan producera bilar förrän någon gång runt år 2014.

– Vill kineserna köpa hela Saab, köper man inte dagens Saab utan ett framtida. För det är först den nya 93:an som kan byggas utan godkännande av GM och BMW, säger en källa.

Det gör att parterna måste enas om att köra på den ursprunliga planen om Saab ska tillverka bilar inom en snar framtid, menar vår källa.

Samtidigt har Saab börjat rikta blickarna åt USA och riskkapitalistbolaget North Street Capital.

– Vi kommenterar inte vanliga fall inte rykten. Men North Street Capital är ett väldigt stark potential partner. Om lösningen med kineserna skulle spricka, finns det definitivt en möjlighet att utöka diskusionerna med North Street Capital till ytterligare investeringar utöver de som vi presenterade i dag, sa Victor Muller till P4 Väst.

Saab-bud låg på 200 miljoner

#text=4761750#på hela Saab Automobile, som de kinesiska företagen Pang Da och Youngman lade i förra veckan, låg på runt 200 miljoner kronor, erfar P4 Väst.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".