Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P4 Väst granskar

Brist på kontroll höjer hyrorna

Uppdaterat onsdag 26 oktober 2011 kl 17.16
Publicerat onsdag 26 oktober 2011 kl 11.01
"Garantera är ett starkt ord"
(1:46 min)
1 av 3
Den bristande kontrollen av Edshus målarfakturor slår direkt mot hyresgästerna och hyrorna. Foto: Lars-Göran Svensson/P4 Väst.
2 av 3
Peter Lang, på Hyresgästföreningen, menar att Edshus kunde ha sparat pengar. Foto: Lars-Göran Svensson.
3 av 3
Satu Piirainen, målarlärare på Magnus Åbergsgymnasiet, menar att arbetstiden på målarjobben kan kortas ner. Lyssna på henne här under. Foto: Lars-Göran Svensson.

Den bristande kontrollen av Edshus målarfakturor slår direkt mot hyresgästerna och hyrorna. Trots att Edshus har en hårt ansträngd ekonomi visar P4 Västs granskning att den målarfirma som anlitats de senaste 16 åren haft fria tyglar när lägenheterna målas om.

– Det är naturligtvis illa att hyresgästerna har fått betala 1 000 kronor extra per år och lägenhet, för det underhåll man kunde gjort effektivare, säger Peter Lang, på Hyresgästföreningen.

Vd Lars-Olof Edsberger attesterar fakturorna men kan inte garantera att de fått arbete utfört för alla timmar de betalt för.

– Garantera är ett starkt ord, men jag har ingen anledning att tro att vi betalt för timmar som inte utförts.

Granskningen av fakturorna från målarfirman visar att det ofta tar fyra till fem veckor för att måla om en tvårumslägenhet vilket är dubbelt så lång tid som det borde ta.

Det säger fem olika målare som vi pratat med. Ett räkneexempel visar att skillnaden mellan det Edshus betalar och det våra experter menar är rimligt, motsvarar  mer än hela förra årets hyreshöjning för alla Edshus hyresgäster.

När Edshus lägger ut underhållsjobb läggs ofta ut av fastighetsförvaltaren, Olle Eriksson, som gör en muntlig överenskommelse med hantverkarna. Han har inga givna begränsningar för hur lång tid det får ta eller vad det får kosta.

När ett jobb drar ut på tiden av olika anledningar, görs en muntlig avstämning. Däremot skrivs inga avvikelserapporter där det går att följa upp vad som egentligen gjorts.

Och Edshus kunde sköta underhållat bättre tycker hyresgästen Johanna Lindroth. Hon säger att toaletten i hennes lägenhet stått och runnit sen hon flyttade in för ett år sen.

– De kommer relativt fort men problemet var inte löst efter att de lagat det, säger Johanna Lindroth.

Man vad kan man göra åt det?

– Man kan ju börja att se efter vad hantverkarna faktiskt gör. Det är ett steg i rätt riktning.

Är det kommunala bostadsbolaget i Dals-Eds kommun.
Antal lägenheter: 478 stycken
Vinst 2010: 1,7 miljoner kronor
Kostnad för underhåll 2010: 7 miljoner kronor
Anställda: 4 personer
Invånare i kommunen: 4 662

(Källa: Edshus och SCB)

Varför gör vi granskningen?

Under det här året har fusk i byggbranschen ofta varit på tapeten. Det har handlat om den otympliga förvaltningen med dålig kontroll inom Göteborgs stad. P4 Väst ville undersöka hur det ser ut i vårt område.

Vi valde att titta närmare på bostadsbolaget i den minsta kommunen i vårt område, Dals-Ed. Där hittade vi fakturor från en målerifirma som vi ifrågasatte. Vi granskade alla fakturor från den här målerifirman under 2009 och 2010.

Det visade sig att inte heller det minsta kommunala bolag har full kontroll på vart hyresgästernas pengar tar vägen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".