Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Saab

Saabs Kinaaffär spricker

Uppdaterat måndag 7 november 2011 kl 18.07
Publicerat måndag 7 november 2011 kl 17.03
General Motors bekräftar att de säger nej
(3:06 min)
General Motors godkänner inte Saabs Kina-affär. Foto: Scanpix.

General Motors släpper inte tekniklicenserna om Saab blir kinesiskt. Det innebär att affären med Pang Da och Youngman inte blir godkänd.

– Om vi fortsätter med licenserna skulle vi lägga viktig information i händerna på en potentiell konkurrent, säger James Cain, General Motors talesperson till P4 Väst

Så som avtalalet ser ut nu mellan Saab, Pang Da och Youngman, kommer GM inte gå med på att släppa teknikrättigheterna till de kinesiska företagen, eftersom det strider mot Gm:s marknadsintressen.

– Med det här förslaget kan vi inte gå med på att fortsätta med licenserna, säger James Cain, General Motors talesperson till P4 Väst.

Är detta ert slutgiltliga beslut?

– Ja, säger James Cain, talesman för GM,  till P4 Väst.

Saabs vd, Victor Muller, som tidigare varit orolig för GM:s reaktion måste nu börja om med Saab-

– Nu är det tillbaka till ritbordet, säger Muller till Aftonbladet.

För Gunilla Gustavs, på Saab Automobiles informationsavdelning, är General Motors beslut om att de säger nej till försäljningen av sina tekniklicenser en nyhet.
– Det sista jag har känt till är att diskussionerna pågår, säger hon till TT.

I nuläget vill hon inte uttala sig om vad General Motors beslut innebär för Saabs planerade affär med de kinesiska företagen Youngman och Pang Da.
– Jag måste dubbelkolla med mina kollegor om vad vi vet utifrån Saab Automobiles perspektiv, innan jag uttalar mig, säger Gunilla Gustavs.

Texten uppdateras löpande.

Fakta:

Enligt Saabs rekonstruktionsplan skulle Saab Automobile till 60 procent tas över av Youngman och till 40 procent av Pang Da. Två nya dotterbolag skulle bildas i Kina - ett för tillverkning och ett för distribution.

De kinesiska företagen skulle investera motsvarande cirka sex miljarder kronor de närmaste två åren, där 450 miljoner kronor skulle klara Saab genom rekonstruktionen och resten betala leverantörer, starta fabriken och driva verksamheten.

Fram till 2017 var företagen villiga att investera totalt 20 miljarder kronor - inräknat tillverkning i Kina och utveckling av nya modeller.

Krediten från Europeiska investeringsbanken (EIB) skulle utnyttjas med ytterligare 63 miljoner euro. Saab har tidigare lånat 217 miljoner euro.

Saab skulle nästa år sälja 35 000-55 000 bilar och öka till 78 000-86 000 bilar 2013. Saab skulle gå med vinst 2014 och sälja 130 000-150 000 bilar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".