Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dyrt stålpris hotar underleverantörer

Publicerat söndag 10 oktober 2004 kl 09.53

Stål priset har under året gått upp med 40 procent i snitt och är nu ett lika stort hot mot fordonsindustrins underleverantörer som sparkrav och den hotade Saabfabriken. Det anser branschorganisationen Fordonskomponentgruppen.

Redan i våras slog medlemsföretagen larm, prisökningarna var på väg att bli dem övermäktiga. Sedan dess har utvecklingen fortsatt. I våras var många företag fortfarande skyddade av redan ingångna leveransavtal, men nu slår prisutvecklingen igenom.
25 underleverantörer har fått svara på Fordonskomponentgruppens frågor kring råvarornas prisutveckling. I snitt har priserna gått upp med 40 procent under året. För några gjuterier räcker inte ens det. Där har råvarupriserna gått upp med 60-100 procent. 
-Det är mycket allvarligt, skriver Fordonskomponentgruppens vd Svenåke Berglie i en rapport.
-De höjda råvarupriserna innebär i slutändan att totalkostnadsökningen ligger på över 20 procent. De flesta företag har en vinstmarginal på 3-5 procent. Det säger sig självt att man inte klarar en sådan situation någon längre tid, fortsätter han.
I enkäten räknar medlemsföretagen med att prisutvecklingen ska fortsätta också under 2005. Bakom den skenande prisutvecklingen finns en materialbrist. Stålindustrin klarar inte av att producera de mängder som efterfrågas på världsmarknaden. Framför allt är det Kina som i spåren av sin växande ekonomi också bygger och tillverkar så det knakar. För de svenska underleverantörerna betyder det inte bara högre priser. Man drabbas också av driftstörningar när de helt enkelt inte kan köpa något stål på marknaden. 
Någon större förståelse bland fordonstillverkarna för att kompensera underleverantörerna för de ökande materialkostnaderna tycker sig inte Fordonskomponentgruppen finna.
-Buden från dem ligger på mellan 30-50 procent av materialprisökningarna. Man kan undra hur budet sett ut om det i stället varit en prissänkning, undrar Berglie. Enligt honom kan den hårda pressen från alla håll på sikt bli ett hot mot den svenska fordonsindustrin.
I dag handlar det om cirka 1 200 underleverantörer till bilindustrin som sysselsätter cirka 100 000 svenskar. En väg som återstår för att pressa kostnaderna är att helt enkelt flytta produktionen till låglöneländer. /TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".