Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tuff tid att vänta för underleverantörerna

Publicerat onsdag 20 oktober 2004 kl 05.46

Underleverantörerna pressas från flera håll och framtiden är minst sagt osäker. Men svenska underleverantörer ligger före sina konkurrenter i Europa.

540 varslade på Saab Automobil, 100 på Lear i Trollhättan och 99 varslades redan i augusti på Lear i Färgelanda. Ett resulatat av den nedårspiral som bilindustrin befinner sig i just nu.
Många av världens biltillverkare har haft svårt att sälja sina bilar med ordentlig vinst i flera år och har fått gå med på stora rabatter, framför allt på den största marnaden USA, för att bli av med bilarna.
GM tjänar visserligen stora pengar men det är på finansverksamheten, inte på biltillverkningen. Senaste tiden har också bilindustrin pressats av stora ökningar av priset på den viktigaste råvaran - stålet.
Men det finns åndå de som lyckas. Volvo har kunnat öka sin produktion vilket lett till ökad efterfrågan hos företagets underleverantörer. Eftersom många jobbar åt både Volvo och Saab har minskad produktion till Saab kunnat balanseras med ökad produktion till Volvo.
De svenska underleverantörerna har också levt med kniven på strupen under ganska lång tid. Därför ligger de många gånger före sina konkurrenter i Europa med att rationalisera och effektivisera. Däri kan också räddningen ligga eller åtminstone lindra effekterna av de hårda tider som stundar.
Jörgen Winkler

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".