Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Göta älvbron sår split mellan stad och land

Publicerat söndag 15 april 2012 kl 12.27
Göta älvbrons framtida höjd är ett trätoämne mellan Göteborg och Vänerkommunerna. FOTO: Johan Nilsson/Scanpix

En schism har uppstått mellan Göteborg och Vänerkommunerna. Politikerna i Göteborg vill nämligen bygga en ny bro över Göta Älv 2020, som ska vara nästan hälften så låg som den nuvarande bron.

Göta älvbron är i dag ungefär 20 meter hög. Kommunfullmäktige i Göteborg har beslutat att den nya bron ska vara mellan 10 och 13 meter hög, och helst så låg som möjligt.

– Man kommer stoppa en del av sjöfarten upp till Vänern, vilket jag ser som ett hot faktiskt. Vi kommer ju inte in med båtar när vi vill, utan man kommer antagligen få reglera det här tidsenligt och öppna bron. Vi vill ju gå mot ett miljötänk där man kör mer gods med sjöfart på på väg, säger Marie Dahlin, socialdemokrat i Vänersborg som är kritisk mot den nya brohöjden.

En lägre bro skulle knyta samman Hisingen med resten av Göteborg. Men stadens vilja att utvecklas till en modern och levande storstad oroar kommunerna runt Vänern, som är rädda om sin sjötrafik. Bo Aronsson är projektledare för centrala Älvstaden i Göteborg, som ska arbeta med visioner och strategier för älvstaden. Han respekterar att Vänerkommunerna är oroliga, men ser ingen motsättning mellan intressena.

– Min bild är att det här går att kombiner a och det gäller att hitta formerna för hur man ska göra det. Det är en förtroendefråga mellan redarna och kommunerna å ena sidan, och Göteborgs stad å andra sidan, säger han.

Men redarna är ändå oroliga över utvecklingen, Henrik Källsson jobbar på tekniska avdelningen på rederiet Thunbolagen och tycker man bygger in en onödig konflikt mellan två miljövänliga transportsätt, kollektivtrafiken och sjöfarten.

– Vi skulle vilja ha en brohöjd som gör att det inte blir en konflikt mellan kollektivtrafik och sjöfart. Antingen kanske att man bygger en tunnel eller en högre bro så att båtarna kan gå under, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".