Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Läs Saabs liveuppdatering här

Publicerat tisdag 17 april 2012 kl 09.45

Här kan du läsa dagens liveuppdatering från presskonferensen med Saabs konkursförvaltare.

Evelina Myrbäck:

God morgon alla! Klockan 9 börjar presskonferensen och idag är det jag som sköter liveuppdateringen eftersom Robin är på resande fot/Evelina

08:48, 17 april 2012

<

Daniel B: Har egentligen bara en fråga: Hur nära är man att kunna presentera vem köparen blir?

08:55, 17 april 2012

Evelina Myrbäck: Daniel B: Det enda som konkursförvaltarna har sagt om det är "innan sommaren". Så det kan alltså dröja ett tag.

08:58, 17 april 2012

<

Tyler Durden: Fråga varför försäljningen ska ta så långtid. Det kan inte vara så komplicerat att utvärdera de olika buden.

08:59, 17 april 2012

Evelina Myrbäck:

Nu hälsar konkursförvaltarna Hans Bergqvist och Anne-Marie Poteaux välkommen.

09:00, 17 april 2012

<

Evelina Myrbäck: Hans Bergqvist:
-- Edgångssammanträdet igår var bra. Vi har nu fått kvitto på den inventering vi har gjort av konkursboen.

09:01, 17 april 2012

Saabvän: Hej Evelina Gäller sekretess avtalen om buden, även nu efter att slutbuden kommit in?

09:02, 17 april 2012

<

Evelina Myrbäck: Hans Bergqvist:
-- Få kompletteringar igår. Bouppteckningen kan vi nu lägga bakom oss för ett tag även om den inte är gjuten i sten. Nya skulder kan framkomma.

09:02, 17 april 2012

Evelina Myrbäck: Saabvän: Ja, det gör de.

09:02, 17 april 2012

<

Saabvän: Hur många slutbud har dom fått in? 2 eller 5?

09:03, 17 april 2012

Opus: Hi, can you please ask what the small, foreign creditors have to do? If just to wait for communications from receivers or else? It's becoming frustrating and moreover taxes on the overdue credits are next to come without any official statement...

09:04, 17 april 2012

<

Evelina Myrbäck:

Bergqvist:
-- VI ska nu granska transaktioner mellan bolagen och med andra bolag. Kan komma att begära återvinning (det betyder att konkursboet får pengarna tillbaka/Evelina)

09:04, 17 april 2012

Evelina Myrbäck: Bergqvist:
-- Det pågår ett ständigt arbete med att ta hand om anläggningarna och verktygen som är spridda runt om i världen. Vi tycker fortfarande att vi har god kontroll på anläggningarna. Så om vi lyckas sälja det hela beror inte startsträckan på att vi har underhållit anläggningen dåligt.

09:05, 17 april 2012

<

Evelina Myrbäck: Bergqvist:
-- Vi har fått in bud, det innebär inte bara en utvärdering av dem nu, Alla är fortfarande med på banan. Samtliga intressenter tänker producera bilar. Men olika affärsplaner och idéer som man vill utveckla. Det gör att vi måste förhandla med intressenterna så att buden blir jämförbara.

09:07, 17 april 2012

T: Kan ni vänligen fråga Hans Bergqvist vad det är för svets-robottar och andra press-verktyg som lämnat fabriken. Vi har sett lastbilar frakta ut dessa ur fabriken?

09:07, 17 april 2012

<

Evelina Myrbäck: Bergqvist:
-- Vi är ännu inte framme vid att ha en enda intressent och diksuterar inte än avtalsvillkor.

09:07, 17 april 2012

Evelina Myrbäck: T: Det ska vi göra!

09:07, 17 april 2012

<

Evelina Myrbäck: Nu är det frågestund.

09:08, 17 april 2012

Evelina Myrbäck: Bergqvist: Planen att sälja innan sommaren står fast.

09:08, 17 april 2012

<

Saabvän: Vad är Bergqvists defenition av sommar är det juni eller juli eller augusti månad?

09:09, 17 april 2012

Tyler Durden: Hur går det med varumärket Saab, får en ny ägare använda det?

09:10, 17 april 2012

<

Evelina Myrbäck: Fråga: Hur granskar ni buden? Tar ni hänsyn till att tex Youngman vill återstarta produktionen?
Bergqvist: Alla intressenter har ett uttalat intresse av att starta någon form av bilproduktion. Det är bilprod som utgår från tidigare Saabmodeller.

09:10, 17 april 2012

Evelina Myrbäck: Tyler Durden: Vi ska fråga om det. Är snårigt.

09:11, 17 april 2012

<

Evelina Myrbäck: Saabvän: Det är inte klart, tyvärr.

09:11, 17 april 2012

Saabvän: Så budgivarna vill starta med tidigare saab modeller är GM med på banan igen?

09:12, 17 april 2012

<

Sabb-T: vart tog frågan vägen ? vad det är för svets-robottar och andra press-verktyg som lämnat fabriken. Vi har sett lastbilar frakta ut dessa ur fabriken?

09:12, 17 april 2012

Evelina Myrbäck: Fråga: Sabb-T: Den kommer! Det är inte vår tur än.

09:12, 17 april 2012

<

M: Det är säkert gamla robotar från liner som har tagits ner för att bereda plats för nya liner. Vet vi plockade ner några innan konkursen.

09:14, 17 april 2012

Evelina Myrbäck: Fråga: Ingår Saab Parts i något av buden?
Bergqvist: En transaktion som omfattar hela konkursboet är komplex. Men vi vill ha ett bud som omfattar så mycket som möjligt. Helt klart att Saab Parts ingår.

09:15, 17 april 2012

<

Evelina Myrbäck: Saabvän: De är inte mer specifika än så.

09:16, 17 april 2012

Evelina Myrbäck: Fråga: Hur ser det ut med varumärket?
Bergqvist: Vi diskuterar inte det närmare i det här läget. Men samtliga intressenter är intresserade av varumärket.

09:16, 17 april 2012

<

Evelina Myrbäck: Bergqvist: Vi säljer gods och varor från konkursboet kontinuerligt. Vi vill ta tillvara på de värdena eftersom vi inte bedömer att de är nödvändiga i en fortsatt bilproduktion. Konkursboet behöver de pengarna. Men inte klart med att sälja någon större del av konkursboet.

09:18, 17 april 2012

Evelina Myrbäck:

Bergqvist: Vi går framåt i försäljningsprocessen. Inget steg tillbaka.

09:18, 17 april 2012

<

Evelina Myrbäck: Bergqvist understryker att de arbetar för att få ut så mycket pengar som möjligt. Han säger att i nuläget är det ingen intressent som sticker ut.

09:19, 17 april 2012

Saabvän: Fråga när dom skall vara färdiga med försäljningen dom måste väl ha satt ett mål lite mer precist än innan sommmaren?

09:19, 17 april 2012

<

Fatman: Hur många bud har dom fått in på helheten?

09:20, 17 april 2012

Evelina Myrbäck:

Saabvän: Det vill de inte svara på närmare.

09:20, 17 april 2012

<

Evelina Myrbäck: Fatman: En så oprecis summa som "en handfull".

09:20, 17 april 2012

Saabvän: Men om där inte är något bud som sticker ut vad är det som kommer avgöra villket dom väljer?

09:21, 17 april 2012

<

Saabvän: Har läst att Mahindra är i göteborg och förhandlar, innebär detta är det är dom som ligger bäst till?

09:22, 17 april 2012

Evelina Myrbäck: Enligt Bergqvist så "masserar" de buden nu för att kunna göra dem jämförbara.

09:22, 17 april 2012

<

Evelina Myrbäck: Saabvän: Enligt Bergqvist så nej.

09:22, 17 april 2012

Saabvän: Hur många advokater bakom Hans Bergqvist och Anne-Marie Poteaux finns det?

09:24, 17 april 2012

<

Evelina Myrbäck: Fråga: Hur kontrollerar ni att de företag som köper konkursboet kan fortsätta driva företaget?
Bergqvist: Det gör vi inte.

09:24, 17 april 2012

T: Kan du vänligen fråga vad som händer med de prototyp-bilar som finns på Saab, tex alla 9-5 Sport Kombi?

09:24, 17 april 2012

<

Evelina Myrbäck: Fråga: Har det tillkommit några intressenter?
Bergqvist: I huvudsak inte.

09:25, 17 april 2012

Saabvän: Vad är skillnaden på konkursförvaltarna vem är ansvarig för vad? Det är ju mest Hans som svarar så är det han som är chef?

09:26, 17 april 2012

<

Evelina Myrbäck:

Saabvän: Hans Bergqvist är den som svarar idag. Han är inte chef.

09:26, 17 april 2012

Evelina Myrbäck: Fråga: Om jag har en affärsplan av luft, betyder det att jag ändå kan köpa Saab eftersom ni inte gör en kontroll av köpare?
Bergqvist:
-- Vi tror på de intressenter vi förhandlar med. Vi kan inte gå in och kontrollera deras finanser.

09:28, 17 april 2012

<

Fatman: Tar dom hänsyn till om blivande köpare skall bedriva produktion i THN?

09:28, 17 april 2012

T: Har hört att Youngman använde sig av regionalt utvecklings-stöd för att finansiera sina investeringar i Saab och att Youngman inte är av intresse att bedriva produktion i Trollhättan, utan att snarare flytta all produktion till Kina. Har ni kontroll på vart pengarna för ett eventuellt köp faktiskt kommer ifrån? Om det är samma regionala styrning som står för pengarna bakom Youngmans bud kan man då verkligen tolka Youngmans planer att bedriva produktion i Trollhättan som seriösa?

09:28, 17 april 2012

<

Evelina Myrbäck:

Att kk-förvaltarna inte granskar köparna får nu mycket frågor.

09:28, 17 april 2012

Saabvän: Har inte youngman skrivit skrivit ett sekretess avtal med tanke på all infor som kommer ut om dom?

09:30, 17 april 2012

<

Evelina Myrbäck:

Frågestunden är över och Hans Bergqvist och Anne-Marie Poteaux har lagt på luren. Det gick fort idag. Har någon en fråga innan vi stänger ner så ska jag försöka svara.

09:30, 17 april 2012

M: T: Tycker det låter väldigt oekonomiskt att först köpa en fabrik för drygt 3 Miljarder och sen flytta verksamheten.. kostar ju multum istället för att bara köpa tekniken.

09:31, 17 april 2012

<

Evelina Myrbäck: T: intressant. Frågestunden är slut så vi får ta med oss den frågan till senare och till nästa presskonferens.

09:31, 17 april 2012

T: M: Det kostar inte mycket eftersom allt de behöver flytta är tekniken... dom har egen produktion i Kina som står tom och behöver något att bygga...

09:31, 17 april 2012

<

Evelina Myrbäck: Saabvän: Jo, men det kan vara svårt att täppa till alla läckor.

09:31, 17 april 2012

Fatman: En eventuell köpare flyttar nog inte fabriken i ett första skede,men vad som händer om 5 år är lite osäkrare.

09:32, 17 april 2012

<

M: T: Men de behöver hjälp med nya plattformen.. hur skulle de lösa det?

09:33, 17 april 2012

T: YM står dessutom i risk att förlora sin bil-produktions licens från de Kinesiska myndigheterna eftersom man i Kina nu vill minska ner antalet bil märken för att istället satsa på några få mer seriösa märken som inte bara kopierar andras märken hela tiden...

09:33, 17 april 2012

<

Daniel B: Det känns ju som att så fort det blev "känsliga" frågor så avslutades presskonferensen... Har du samma åsikt Evelina eller är det bara min tolkning då jag sitter och läser en text-feed?

09:33, 17 april 2012

T: M: Det finns tusentals företag som man kan hyra in den typen av tjänster från. Saab har aldrig utvecklat något eget fullt ut utan har använt sig av konsult bolag för precis det samma!

09:33, 17 april 2012

<

Evelina Myrbäck: Daniel B: Jag tror att de redan innan har bestämt sig för vad de ska berätta och inte, så när det kommer frågor på sådant de inte vill tala om bryter de av direkt. De är väldigt tydliga med det. Men visst är det mycket känsligt som man vill ha svar på!

09:36, 17 april 2012

Evelina Myrbäck: T: Victor Jensen vill gärna resonera lite med dig. Har du lust att maila honom på victor.jensen@sverigesradio.se ?

09:37, 17 april 2012

<

M: Tror att om de nu är intresserade av Saab som bil och märke så kan de inte flytta tillverkning pga att Saab är så starkt förknippat med sverige, speciellt om de nu vill sälja utanför kina.

09:37, 17 april 2012

Evelina Myrbäck: Ok, har jag missat någon fråga nu? Annars tackar jag för mig om någon minut.

09:38, 17 april 2012

<

Fatman: Med tiden kommer det säkert att bli produktion i både Sverige och Kina, inget konstigt med det!

09:40, 17 april 2012

Evelina Myrbäck: Då säger jag tack och hej, på återhörande och återläsande!/Evelina

09:41, 17 april 2012

<

M: hej då

09:41, 17 april 2012

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".