Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Saabs konkurs

Varumärkesfrågan inte löst

Publicerat tisdag 12 juni 2012 kl 11.42
Erik Ljungberg Foto:Scania

Varken Scania eller Saab AB har bestämt sig för att släppa varumärket Saab till den tilltänka köparen av konkursboet NEVS. Men Scania har träffat NEVS uppger kommunikationsdirektör Erik Ljungberg.

– Vi har träffat dem och fått information om vad de planerar. Vi har fått en del information och vi kan vara betjänta av ännu mer information. Det är också viktigt att vi får svar på de frågor vi ställer, säger Erik Ljungberg, kommunikationsdirektör på Scania.

Ett av de sista stora hindren innan den tilltänkta köparen National Electric Vehicle Sweden kan stå som ny ägare till konkursboet kan vara varumärket.

För än så länge har vare sig försvarskoncernen Saab AB eller Scania sagt ja till NEVS eller någon annan intressent, uppger företagen för P4 Väst.

Företagen har nämligen möjlighet att säga nej till att en en köpare av konkursboet får använda varumärket. Men båda företagen säger att man för en öppen och konstruktiv dialog.

Enligt Erik Magni på Saab AB:s presstjänst har bolaget en kontinuerlig dialog med Kent Hägglund, som är medförvaltare i konkursen med ansvar för varumärkesfrågan. Men än så länge har man inte fått svar på alla de frågor man har ställt.

– Vi saknar fortfarande ett antal viktiga uppgifter, säger Magni till P4 Väst.

Dialogen med konkursförvaltarna har blivit allt mer intensiv den senaste tiden, säger Erik Ljungberg på Scania.

– Ja den har stegrats de senaste veckorna.

Är ni nära att ta ett beslut om att säga ja eller nej?

– Det vill jag inte gå in på, utan frågor kring försäljningen av Saab Automobile och konkursboet ska ställas till konkursförvaltarna, säger

Både Saab AB och Scania menar att det är viktigt att en ny ägare till Saab Automobile förstår vad varumärket står för och att deras verksamhet inte inkräktar på företagens affärer.

– För oss är viktigt att köparen inte har några planer för användning varumärke som på något sätt står i konflikt med verksamheter som Scania eller våra aktieägare representerar, säger Erik Ljungberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".