Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kollektivtrafik

Västtrafik kräver släcksystem

Publicerat måndag 30 juli 2012 kl 10.16
Västtrafik: ”Hade trott att vi kommit längre”
(1:19 min)
Foto: Carina Holmberg/Sveriges Radio.

Nästan var sjunde buss blir underkänd av bilprovningen för att det finns brister i brandsäkerheten – vanligast är bränder i motorrummen. Därför har Västtrafik som krav i sina upphandlingar att bussarna ska ha automatiska släckningssystem.

– Det ska vara säkert att åka buss och det är det också, men när det kommer sådana här siffror är det inte bra för branschen. säger Mikael Olsson, trafikchef på Västtrafik.

Olsson anser att branschen har ett gemensamt ansvar att komma till rätta med problemet, men trodde att man skulle ha kommit längre med frågan.
Bussbränderna i Sverige har fördubblats sedan slutet av 90-talet, varje år brinner det i mer än var hundrade buss.

En orsak är att motorrummen blivit allt mer slutna, för att få ner ljudnivån i bussarna - och nu är det i motorutrymmet de flesta bränder uppstår.

En del av landets bussar är utrustade med ett automatiska släcksystem - och det är ett krav när Västtrafik upphandlar sina cirka 1700 bussar.

– Det är ett absolut krav som vi kontrollerar efterföljs, säger Mikael Olsson.

P4 Göteborg

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".