Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kollektivtrafiken

Västtrafik satsar på långpendling

Publicerat tisdag 31 juli 2012 kl 14.31
Västtrafik har satsat på de som pendlar längre sträckor. Foto: Joakim Jacobzon/P4 Väst.

De senaste tio åren har priserna på kollektivtrafikens månadskort ökat mellan 15 och 74 procent runt om i landet. Men Västtrafik har bara ökat priset med 17 procent under samma period.

Det blir allt dyrare att åka kollektivt i landet, visar en granskning som Ekot har gjort. Men det är stora skillnader mellan länen. De senaste tio åren har priserna på månadskort ökat mellan 25 och 74 procent runt om i landet.

Men i Västra Götalands län satsas det på de som pendlar längre sträckor istället, här har priset bara ökat med 17 procent under samma period.

– Det kunde ha varit lite billigare. Jag måste åka med Västtrafik för att ta mig till jobbet i Trollhättan, säger Ann-Louise som dagligen åker mellan Uddevalla och Trollhättan, något som hon betalar 925 kronor i månaden för.

Ann-Louise tycker att runt 500 kronor skulle kännas mer rimligt när hon tar sig till och från jobbet. När Västtrafik de senaste åren har höjt sina priser är det engångsbiljetterna som blivit dyrare. Istället har de försökt att underlätta för de som pendlar längre sträckor.

Till exempel kostar Regionen runt-kortet, som gäller i hela Västra Götaland, idag 45 kronor mer än vad det gjorde 1999. Däremellan har det höjt och sänkts fram och tillbaka -- idag kostar det 1445 kronor.

– Vi är ett stort län och har ett behov av att få invånarna i de delar av vår region som ligger avlägset att ha lättare att söka både jobb och utbildning på annan ort. Då har vi valt att hålla igen priset på månadskorten. Det är har varit en medveten satsning, säger Leif Blomqvist (S), ordförande i Västtrafiks styrelse.

Han medger att det finns andra typer av biljetter som då blir lidande, men att de ändå tycker att de längre sträckorna är så pass viktiga att de är värda att prioriteras.

Kerstin Andersson står och väntar på bussen på kampenhof i Uddevalla. Hon arbetar i Göteborg och åker dit några gånger i veckan.

– Jag tycker att priset är rimligt, om man jämför med att köra bil.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".