Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Brott

Fortsatt het debatt om sjöfyllerilag

Publicerat måndag 6 augusti 2012 kl 06.00
Foto: Hasse Holmberg/Scanpix

Färre sjöfyllerier har rapporterats in första halvåret i år jämfört med samma period i fjol. Men det är osäkert om det beror på den nya sjöfyllerilagen, eller om det har varit för dåligt väder.

Lagen får kritik av båtägarorganisationer som menar att den inte fungerar eftersom att olyckorna inte blivit färre. körkort för stora båtar vore bättre tycker Lars Afzelius som är ordförande i Västkustens båtförbund och sitter i Båtunionens styrelse.

– Båtunionen är ju inte ute efter att man ska dricka mer sprit när man framför båt, men det gäller att satsa kraften på det som ger bra effekt. Och då tycker vi att ett kompetensbevis för snabba båtar ger bättre effekt, säger Lars Afzelius, ordförande för Västkustens båtförbund och styrelsemedlem i Båtunionen.

Men kan det inte vara förebyggande då? Det var väl det som var tanken.

– Jo, det sänder ju sådana signaler. Man har ju markerat att det är olämpligt, men vi tycker att den signalen passar bättre vid 0,5 promille.

När lagen infördes för två år sedan fick polisen rätt att stoppa båtar på sjön och ta utandningsprov. Nu räcker 0,2 promille för att åka dit för sjöfylleri om man blir stannad och får blåsa.

På tidningarnas debattsidor får lagen kritik. Och även om den stora båtlivsundersökningen, från bland annat Transportstyrelsen, visade att 82 procent av de båtägare som känner till lagen är positivt inställda till den, finns det båtägare som tycker att lagen är dålig.

Svenska båtunionen röstade i sin Båtriksdag för en motion som kallade lagen för en onödig morallag, och slog fast att den fungerade dåligt för båtlivet.

Men sjöpolisen håller inte med om kritiken som riktas mot lagen.

– Från polisens sida anser vi att man ska hålla sig nykter även när man kör båt på sjön. Det kan vara väl så farligt som att köra bil på land. Det är mycket båtar ute och trångt i farleder där det är mycket trafik. Så nej, ingen ska vara onykter när de kör båt, säger Christer Magnusson, tillförordnad chef för sjöpolisen.

Fråga

Den nya sjöfyllerilagen

Den "nya lagen" är ett tillägg till den gamla sjölagen. Den tillåter polisen att göra utandningsprover på den som framför en båt som kan gå fortare än 15 knop, eller är över tio meter lång.

Den som blir stannad kan dömas för sjöfylleri om alkoholkoncentrationen uppgår till 0,2 promille i blodet, eller mer.

Enligt den gamla sjölagen kunde man bara dömas för sjöfylleri om en olycka inträffade och man haft en uppgift som är betydelsefull för säkerheten. Den enda gräns som fanns för alkoholkoncentration var för grovt sjöfylleri, 1,0 promille.

Källa: Notisum

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".