Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Pendeltågen Göteborg- trollhättan

Västtrafik accepterar inte tågtrafikförslag

Publicerat onsdag 15 augusti 2012 kl 11.22
Ett Västtrafiktåg på Bohusbanan. Foto: Scanpix.

Västtrafik accepterar inte trafikeverkets förslag om att halvera tågtrafiken mellan Göteborg och Trollhättan.
– Det går att köra fler tåg på sträckan mellan Göteborg och Trollhättan, säger Jarl Samuelsson på Västtrafik.


Det var den i juli i år som Västrafik fick Trafikverkets förslag till den tågplan där man anser att det är för trångt på Göteborgs Centralstation och att man bara får plats med hälften så många tåg på sträckan upp till Älvängen nästa år.

– Vi hade önskemål om att ha kvartstrafik på Alelinjen och halvtimmestrafik på sträckan Trollhättan-Vänersborg. Går förslaget igenom blir det sämre, säger Jarl Samuelsson på Västtrafik.

Det är en planerad ombyggnad av Centralstationen i Göteborg som sätter käppar i hjulet för Västtrafiks planer. Ombyggnadtionen är planerad till våren 2013, vilket betyder att bara hälften av regiontågen kan trafikera sträckan till till Trollhättan, det trots att den nybyggda dubbelspåret på sträckan ska invigas senare i år.

– Vi förstår den kritik som riktats till förslaget men tågbanorna är överbelastade. Att Lilla Edet och Trollhättans kommuner är upprörda är förståeligt, det är klart att dom vill att lokaltrafiken ska fungera, säger Mats Lars Hedström, presstalesman på Trafikverket.

– Vi har haft nära samarbete med Trafikverket hela tiden, och vi ser att det går att köra tågen som vi har planerat. Förslaget har kommit men beslutet fattas i september, och våra resenärer ska få det utbudet som dom förtjänar, säger Jarl Samuelsson.

Men Trafikverkets regionchef Håkan Wennerström håller inte med om att det går att utöka trafiken, det finns helt enkelt inte plats om man inte bygger ut stationen.

Håkan Wennerström säger idag till P4 Väst att det anländer omkring 460 tåg varje dag till Göteborgs Central och att man har kapacitet till att ta emot 130 tåg till, en ökning med 29 procent i och med planerna på att bygga om centralstationen nästa år. Men Västtrafik vill ha mer än så, dom önskar sig 150 extra-resor per dygn bland annat halvtimmestrafik på sträckan mellan Vänersborg/Trollhättan/Göteborg, en siffra som trafikverket säger att omöjlig att uppnå då riskerna för förseningar skulle öka i och med den överbelastning som skulle ske.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".