Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Saab

Spyker och Youngman bygger "Saabbilar"

Uppdaterat måndag 27 augusti 2012 kl 13.40
Publicerat måndag 27 augusti 2012 kl 09.14
Spyker planerar för att bygga "Saabbilar"
(1:59 min)
Youngmans ägare Pang Qingnian. Foto: Victor Jensen/P4 Väst.

Saabs tidigare ägare Spyker och kinesiska Youngman planerar för ett stort samarbete. Tillsammans ska de utveckla bilar som bygger på Saabs Phoenixplattform.

De båda företagen har tecknat ett ramavtal om att bilda två gemensamma så kallade samriskbolag. Ett bolag utgår från plattformen Phoenix som var under utveckling på Saab före konkursen och som Youngman anser sig äga licens till.

– Vi kommer att utveckla bilar baserade på Phoneix-plattformen. Givetvis kommer det inte att vara Saab, det kommer att vara Spyker, säger Spykers vd Victor Muller till P4 Väst.

Vad för bilar kommer ni utveckla?

– Jag skulle säga att det är bilar som är väldigt lika den modelluppsättning som Saab hade. Designen för Saab 9-3 av Jason Castriota var klar och nu utreder vi hur vi snabbast kan använda plattformstekniken med den modelluppsättning som är bäst för att lansera på marknaden.

– Det här är i princip att vi fortsätter där vi slutade, fastslår Muller.

Victor Muller säger att finansieringen kommer från Kina och Youngman och att den huvudsakliga utvecklingen kommer att ske där. Han säger också att man kommer marknadsföra bilarna i hela världen.

Kommer produktionen att ske i Kina?

– Vi utvärderar det. Det finns även mycket infrastruktur för att bygga sådana bilar i Nederländerna. Och vem vet, kanske producerar vi bilarna i Sverige.

Victor Muller säger att Youngman inte har tillgång till hela Phoneix-plattformen. Men man kan använda majoriteten av den, enligt Muller.

– Nu handlar det om att sätta ihop delarna och börja. Det här kommer ta tid. På Saab hade vi 100-tals ingenjörer som jobbade med det och att nu sätta ihop ett team som ska slutföra arbetet med teknologin kommer att ta tid. Men vi har i alla fall startat nu och det är bättre än att inte göra någonting alls med det, säger Muller.

Samarbetet kan också innebär jobb för de olika ingenjörsbolag som har startats i efterdyningarna av Saabs konkurs. Enligt Muller är det ett logiskt steg att prata med de företagen.

– Men självklart, ingenjörerna är inte kvar på Saab, så nu gäller det att hitta rätt personer och starta hela processen igen. Det kommer ta tid.

Hur lång tid?

– Jag skulle säga runt två år.

Pang Qingnian kommenterar avtalet i ett pressmeddelande:

”Vi har hela tiden känt att ett samarbete med Spyker måste fortsätta, även efter att vi orättvist förlorade möjligheten att omstrukturera Saab som ett fungerade företag och utveckla dess verksamhet, men vi säkrade Saabs teknik. Med det här avtalet kommer många av våra ursprungliga intentioner med Saabs varumärke att kunna bli verklighet.”

När Youngman gick in med pengar i Saab under hösten 2011 för att rädda bolaget var rättigheter till Phoenix-plattformen satt som säkerhet. Men det var en licens som inte var enbart för Youngman och plattformen var långt ifrån färdig.

Nevs, som ska köpa Saabs konkursbo, har tidigare sagt att Phoenixplattformen ingår i köpet. Spyker och Youngmans planer på att bygga bilar med Saabs teknik vill de inte kommentera.

– Vi kommenterar inte vad andra säger, utan fokuserar på att slutföra affären så fort som möjligt, säger Johan Andersson på Nevs presstjänst.

Från början var planen att affären skulle varit klar i slutet av sommaren. Enligt tidigare besked ingår Phoenixplattformen i köpet.

– Det vi sagt om plattformen förut gäller fortfarande, säger Johan Andersson utan att vilja gå in på om även andra kan ha tillgång till tekniken.

Victor Jensen och TT

Spyker och Youngmans samarbete:

Youngman köper 29,9 procent av aktierna i Spyker för drygt 80 miljoner kronor.

De båda startar två nya bolag, Spyker Phoenix och Spyker P2P.

Youngman kommer att äga 80 procent och Spyker 20 procent av det nya bolaget Spyker Phoenix. Bolaget ska utveckla premiumbilar som bygger på Saabs Phoenixplattform.

Bolaget Spyker P2P ska utveckla och bygga en ny stadsjeep till 2014. Youngman väntas investera cirka 200 miljoner kronor i det projektet.

LÄS MER:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".