Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Volvos biltillverkning växer i Kina

Uppdaterat tisdag 4 juni 2013 kl 13.10
Publicerat tisdag 4 juni 2013 kl 08.54
Lars Danielsson, Kinachef för Volvo PV. Foto: Amanda Billner/Scanpix.

Luftföroreningarna ligger täta i jättestaden Chengdu, där Volvo snart hoppas komma i gång med tillverkningen i sin första kinesiska bilfabrik. Volvo hoppas i år kunna växa mer i Kina än konkurrenterna, bland annat genom att locka med ren "svensk" luft i bilarna.

– Nu börjar ett nytt kapitel för Volvo i Kina, säger Lars Danielson, Kinachef för Volvo PV, vid ett seminarium i Chengdu.

Senare i år hoppas Volvo börja tillverka bilmodellen S60L, en förlängd version av S60, vid den nya fabriken — förutsatt att man får de tillverkningslicenser som behövs.

S60 är tillsammans med S80L, som tillverkas vid en Fordfabrik i Chongqing, de två Volvo-modeller som säljer allra bäst i Kina.

Större lokalproduktion
I dag är bara ungefär 15 procent av de Volvobilar som säljs i Kina lokalproducerade, en betydligt lägre andel än hos konkurrenter som Audi och BMW.

– Det kommer att förändras snabbt. Om ungefär två år räknar vi med att ungefär 70 procent av de bilar vi säljer i Kina är lokalproducerade, medan 30 procent kommer att produceras i Gent och Torslanda, säger Lars Danielson till TT.

I år hoppas Volvo att försäljningen i Kina växer med över 20 procent, snabbare än premiumbilsegmentet i övrigt. Hittills i år har ökningen varit 27 procent, fast siffrorna från i fjol är osäkra eftersom Volvo då hade problem med sin säljorganisation.

Att tillverka bilar lokalt i Kina innebär lägre kostnader. Dessutom läggs inga importtullar på de bilarna. Volvo planerar dock inte några stora prissänkningar i Kina, enligt Danielson.

– Vi behöver investera mer i nya produkter och marknadsföring, och självklart vill vi ha mer pengar kvar på sista raden också, säger han.

Säker familjebil
Volvo ska ta marknadsandelar framöver genom att växa i lite "mindre" storstäder med mellan cirka 4 till 5 miljoner invånare, enligt försäljningschefen Fu Qiang. Han anser att Volvo behöver förbli troget sina värderingar. Skrytiga lyxbilar är fortfarande huvudtrenden, men en växande grupp kinesiska kunder är snarare på jakt efter en familjevänlig bil som är säker.

– Den nya generationen konsumenter vill hålla en lägre profil. Det är där våra möjligheter finns, säger han.

För att nå fram till den gruppen har Volvo exempelvis haft en reklamkampanj i sociala medier på temat "Öppna den magiska dörren till Sverige" med bilder på luftföroreningarna i Beijing, jämfört med den rena luften i Sverige. "Allt du behöver för att öppna dörren till Sverige är att stiga in i en Volvo S60 och stänga dörren", heter det i kampanjen.

Amanda Billner/TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".