Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Så har Nevs första år med Saab varit

Publicerat torsdag 13 juni 2013 kl 14.00
"Vi närmar oss en produktionsstart"
(4:55 min)
Huvudingången till Saab och Nevs i Trollhättan. Foto: Victor Jensen/P4 Väst.

Saab Automobiles historia tog slut den 19 december 2011 i och med konkursen. Ett drygt halvår senare, just den 13 juni för ett år sedan, skrevs första kapitalet av en ny bok i serien om biltillverkaren i Trollhättan. Konkursförvaltarna presenterade Nevs som köparen och P4 Väst har nu besökt företaget på Stallbacka.

LÄS OCKSÅ | Klart med nya ägare till Saab Automobile

Det har på dagen gått ett år sedan de var fullt av journalister här vid huvudporten i Trollhättan. Nevs presenterades som köpare utav Sab Automobiles konkursbo. Sedan dess har en del förändrats här.

Nu sitter nya skyltar uppe med Nevs grafiska profil, nya staket har satts upp, det är nyasfalterat och på flera ställen sticker det upp elsladdar som är en förberedelse för elbilsladdare. Ett tecken på att Nevs satsar på elbilar.

Men en sak är sig ändå lik. De stora bokstäverna på taket av fabriken – Saab. För det är Saabbilar som ska rulla ut härifrån ännu en gång – redan i höst är tanken. Allt fler av de drygt 500 underleverantörerna är med på tåget.

– Vi närmar oss. Vi konventerar väl några varje dag. Det har varit några som av olika skäl inte kan eller inte vill. Då har vi i vissa fall flytta verktygen till andra leverantörer och i vissa fall fått göra nya verktyg, säger Mattias Bergman, som är Nevs vice vd.

Han står utanför ledningskontoret på Saab. Solen skiner från en klarblå himmel och påminner om den 13 juni i fjol, då köpet presenterades på en presskonferens klockan 13.

– När vi stod inför er för snart sex månader sedan så inledde jag med en ganska brutal metafor – patienten, som har åderlåtits under en lång tid, är nu död, men har ännu inte slutat blöda. Men vi tror att vi har fått till en affär som innebär att det kan skrivas ett nytt kapitel i svensk industrihistoria och i Trollhättans industrihistoria, sade konkursförvaltaren Hans Bergqvist inför det stora pressuppbådet.

Nevs ägare Kai-Johan Jiang var glad men samtidigt lite spänd.

– Oj då. Jag är faktiskt väldigt nervös, inledde han.

När jag står utanför Saabs huvudport och väntar på Mattias Bergman kommer just Kai-Johan Jiang tillsammans med styrelseordföranden Karl-Erling Trogen åkandes i en röd 9-3 cabriolet. Jiang har inte tid att ställa upp på en intervju, eftersom tidschemat är allt för späckat, enligt Nevs.

Det är just den modellen de kom åkande i, 9-3:an, som Nevs ska börja producera först. Nevs vill inte säga så mycket om vad som kommer förändras i bilen, men en sak blir kvar i alla fall och det säkerligen glädja en del Saabfans.

– Turbo när det gäller våra konventionella motorer ligger i företagets DNA. Så det kan jag bekräfta, säger Mattias Bergman.

9-3 modellen har många år på nacken, i en bransch där de stora drakarna presenterar nya modeller titt som tätt. Men Bergman ser inte det som ett problem.

– Först ska man säga att Saab hade i princip ingen eller en marginell närvaro i bland annat Kina, men även andra stora marknader. Vi har ingen begränsning på vilka marknader vi kommer gå in i. Vi kommer gå in där det finns attraktiva volymer. Där är 9-3:an en ny produkt. Sedan har vi en löpande dialog med återförsäljare runt om i världen och kunder där vi ser att det finns ett genuint intresse, dels för en Saab generellt och dels specifikt för 9-3:an.

LÄS OCKSÅ | Nevs vill bygga Saab 9-3

Att det är ett tufft jobb att starta upp en bilfabrik kan man inte sticka under stolen med och att det tar tid.

– Vi visste att det skulle vara en svår resa. En del saker har varit lättare och en del har varit svårare. Vi har väl förberedda på utmaningen vi stod inför, säger Bergman.

Det är fortfarande rätt tyst från Nevs om exakt vilka planera man har. Företaget har upprepade gånger sagt att man lovar lite och levererar mycket.

Från början var det bara prat om att bygga elbilar, men nu har man breddat det till att också handla om vanliga bilar, sådana som drivs av bensin och diesel.

Men målet är fortfarande att bli en ledande elbilstillverkare och den första elbilen ska lanseras nästa år.

– Vi har prototyper som rullar, men det är ett utvecklingsarbete. Du har ett ansvar för ett varumärke och när du sätter en ny teknik ska du hunnit pröva att det håller både prestanda och kvalité, säger Mattias Bergman.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".