Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Volvo PV:s fabrik i Uddevalla - en historisk tillbakablick

Publicerat tisdag 25 juni 2013 kl 05.45
"Turerna har varit många"
(1:46 min)
1 av 8
Den nya monteringsavdelningen i utbildningsverkstaden, den s.k Kvarten, 1987. Bild: Bohusläns Museums Förlag
2 av 8
Sista C70:n rullar ut från Volvo Car Center. Bild: Victor Jensen/P4 Väst Sveriges Radio
3 av 8
Anställda på Pininfarina väntar på att sista Volvon ska rulla ut. Foto:Victor Jensen/P4Väst
4 av 8
Pininfarina i Uddevalla. Foto: P4 Väst.
5 av 8
Linan på Pininfarina. Arkivfoto: Adam Ihse/Scanpix
6 av 8
Foto: Birgitta Andersson/P4 Väst
7 av 8
Uddevallas bilfabrik 1989. Bild: Bohusläns Museums förlag
8 av 8
Sista Volvobilarna rullar ut från Volvo Car Center i Uddevalla. Bild: Victor Jensen/P4 Väst Sveriges Radio

I dag stängs Volvo Personvagnars fabrik i Uddevalla och den sista bilen rullar av linan. Därmed går en lång epok går i graven. P4 Väst berättar här historien om fabriken.

Vad minns du från bilfabriksepoken? Kommentera gärna här.

Allt startade på en presskonferens för 28 år sedan, 1985, när dåvarande Volvochefen Pehr-G Gyllenhammar presenterade besked att Volvo Personvagnar skulle bygga en bilfabrik i Uddevalla.

– Vi menar att Uddevalla är en ort där det är angeläget att det blir lösningar som ger sysselsättning och jobb och vi menar framför allt att Uddevalla är en bra lokaliseringsort för en Volvoverksamhet av den här storleken, sade Gyllenhammar på en presskonferens i Göteborg. 

Beslutet kom samma dag som regeringen lade fram det så kallade Uddevallapaketet. Det kom efter varvets nedläggning.

– Det här är större och mer koncentrerade insatser än vad vi har gjort i någon regionen tidigare. Det omsluter minst en miljard kronor, sade dåvarande industriministern Thage G Peterson.

I maj året efter, 1986, byggdes den första bilen i fabriken, en vit Volvo 740 med röd klädsel. Bilen fick namnet "försten".

Men det har inte bara varit glada miner efter starten – turerna har varit många kring fabriken.

1992 beslutade Volvo PV att fabriken skulle läggas ner under våren 93.

Men två år senare kom produktionen så igång igen. Det efter att Volvo och företaget TWR bildat ett bolag, namnet blev senare AutoNova.

1999 köpte Volvo PV tillbaka hela fabriken och 2003 fick fabriken namnet Pininfarina sedan det italienska företaget och Volvo undertecknat ett sammarbetsavtal.

– För att ta fram nästa generation Volvo cabrioletbilar, sade Volvos presschef Krister Gustafsson till P4 Väst.

Men Volvo PV avslutade för två år sedan samarbetet med Pininfarina och den tredje oktober 2011 kom chockbesked för Uddevalla kommun att fabriken läggs ner.

– Tyvärr finns det inte utrymme för den här fabriken som producerar för lite bilar, sade Volvos personaldirektör Björn Sällström till P4 Väst efter nedläggningsbeskedet.

I dag stänger alltså fabriken och vid tio-tiden kommer den sista C70:n att rulla av linan. Dels är det den sista kundbilen som ska levereras till USA och dels den sista bilen som ska till Volvos museum.

Efter ungefär 235 000 tillverkade bilar, varav cirka 89 000 är av C70-modellen, tystnar fabriken för en sista gång.

FAKTA: Volvo i Uddevalla – 28-årig epok

Efter att varvet lades ner i Uddevalla och flera tusen personer förlorade sina jobb blev situationen tuff för Uddevalla. Det var något som banade väg för bilfabriken.

1984 ska Volvochefen Pehr G. Gyllenhammar ha fått idén. Året därpå blev det klart att Volvo skulle bygga bilar i Uddevalla och 1986 stod fabriken färdig.

1986, i maj, byggdes den första bilen, en vit Volvo 740 med röd klädsel. Bilen fick namnet "Försten".

1992 beslutade Volvo Personvagnars styrelse att lägga ner fabriken under våren 1993 på grund av en överkapacitet. Sammanlagt hade drygt 73 000 bilar monterats i fabriken fram till nedläggningen.

1995 kom besked att Volvo PV skulle återuppta produktionen i Uddevalla för att bygga den första generationen av Volvo C70. Fabriken skulle drivas av ett bolag som ägdes av Volvo PV och Tom Walkinshaw Racing, TWR. Namnet på bolaget blev senare AutoNova.

1999, i slutet av året, köpte Volvo PV alla TWR:s aktier i bolaget och fabriken blev återigen helägd av Volvo.

2003 undertecknade Pininfarina SpA och Volvo PV ett avtal om att tillverka Volvos nästa cabriolet i Uddevalla.

2005 började den nya generationen av Volvo C70 att byggas.

2011, den 23 mars, kom beskedet att Volvo PV och Pininfarina bestämt sig för att avsluta sitt samarbete i januari 2013 och att Volvo återigen skulle bli ensam ägare. Den 3:e oktober, meddelade Volvo PV det för fabriken ödesdigra beslutet att produktionen skulle lägga ner. Anledningen var att fabriken tillverkar för få bilar och att kapacitet bara utnyttjades till 65 procent.

2013, den 12:e juni, meddelar företaget Benders att man köper fastigheterna av Volvo PV och att byggproducenten tar över ägandet vid årsskiftet. Den 25:e juni, kommer den sista bilen att tillverkas i fabriken som sedan slår igen sina portar. Den sista bilen kommer att finnas på Volvos museum i Göteborg.

Totalt har 235 000 bilar byggts i fabriken, varav cirka 89 000 av den senaste generationen av C70-modellen. Fabriken ligger på marken vid Byfjorden där Uddevallavarvet tidigare låg.

Källa: Boken "fabriken vid fjorden" och Volvo Personvagnar (P4 Väst)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".