Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Omninovabussar kritiseras

Publicerat torsdag 18 april 2002 kl 07.45
Radio Väst kan idag avslöja att busschaufförerna, som kör bussar från Omninova i Bengtsfors för Göteborgs spårvägar, dömmer ut bussarna. Sjukskrivningarna har ökat kraftigt bland förarna som kör servicelinjen Trygga Rundan med dessa småbussar. Göteborgs spårvägar har nu tvingas minska arbetstiden med fem timmar i veckan för att minska arbetsskadorna.
Omninova är bussföretaget som skulle rädda Bengtsfors i Dalsland ur arbetslöshetskrisen. Bussförarna dömer ut arbetsmiljön och har tvingat Göteborgs Spårvägar till att korta deras arbetstid säger Magnus Sandholm som är facklig företrädare för bussförarna till Radio Väst Fem timmar kortare arbetstid i veckan och längre raster har förararna av Trygga Rundan eller linje 87 i Göteborg lyckats förhandla fram, för att försöka minska belastningsskadorna på nacke,rygg och armar. Syftet är att få ner sjukskrivningarna som ökat med femtio procent bland dom här förarna. Småbussföretaget Omninova etablerade sig i Bengtsfors 1999 med hjälp av statliga medel . Meningen var att företaget skulle rädda orten ur den kris den hamnade i när det amerikanska företaget Lear Corporation la ner sin fabrik och 860 personer blev arbetslösa. Men det har gått knackigt för Omninova och förra året var det nära konkurs men klarade sig undan i sista stund. Och problemen växer nu med kritiken från dom som har kört bussarna i några år. Och i ett brev till ledningen för Göteborgs Spårvägar framför busschaufförerna mängder av klagomål över Omninovas Multirider. Dålig sikt, dålig fjädring, för litet passagerarutrymme, dålig värme och buller är bara en del av problemen. Och kritiken är lika stor mot Omninovas lilla buss Taxirider som Göteborgs Spårvägar köpte in i 15 exemplar för cirka sex miljoner för att användas i färdtjänsten. Både passagerare och förare har klagat över miljön i bussen som upplevs som stötig och bullrig och som också har en allt för dålig förarmiljö. Peter Löfgren, trafikchef för färdtjänsten säger att det varit många problem med plastbussen från Bengtsfors som kostat både tid och pengar. Alla 15 taxiriders har varit i Bengtsfors eller hos Bilia i Göteborg för att byggas om, men fortfarande finns det mycket kvar att göra. Och om Peter Löfgren fick bestämma så skulle Spårvägen helst bryta sina leasingkontrakt, som det är tre år kvar på, och köpa in något som håller bättre. Omninovas vehicles vd, Peter Wallin, säger i en kommentar till kritiken mot småbussarna att företaget är medvetet om kundernas åsikter. Och att Omninova samarbetar med kunderna för att bygga bort problemen. Däremot vill han inte närmre kommentera kritiken eftersom han anser att produktutvecklingen ska ske med kunderna direkt och inte genom media.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.