Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Så får du i dig så mycket som möjligt vid julbordet

Publicerat fredag 19 december 2014 kl 16.41
Dietisten: Det värsta du kan göra är att spara dig
(3:12 min)
Julbord. Foto: Robin Haldert/TT
Det värsta man kan göra är att spara sig inför julbordet menar dietisten Pernilla Larsson. Foto: Robin Haldert/TT

Ät jättefort eller jättelångsamt, det är ett av dietistens råd för att du ska kunna få i dig så mycket som möjligt under julbordet. Är du riktigt seriös börjar du förbereda dig flera dagar innan.

När man ställs inför julbordets delikatesser som tornar upp sig lika hotfullt som lockande är det en fråga många ställer sig. Hur gör man för att kunna få ner så mycket som möjligt under denna andaktsfulla måltid?

– Det är en ganska vanlig fråga som jag får ofta i dessa tider, säger Pernilla Larsson.

Pernilla Larsson är dietist och hon tar sig an min, och tydligen många andras, oro hemma i det julpyntade huset i Trollhättan. För hur undviker man att sitta där den 24:e kallsvettig, proppmätt och lätt besviken på sig själv efter bara en tallrik?

– Jag tror att en del lägger upp det lite fel, att spara sig är nog det sämsta man kan göra.

Då förbereder sig kroppen nämligen på svält och kommer nöja sig med ganska lite. I stället rekommenderar Pernilla Larsson att man äter lite och ofta inför julbordet. Och tar man detta på allvar så gäller det att börja förbereda kroppen i god tid.

– Om vi har några seriösa personer som verkligen vill gå in för detta så tänker jag att man ska börja förbereda sig en eller kanske två dagar innan.

När man ändå förbereder sig kan man se till att dricka mycket vatten, det skyndar nämligen på tarmtömningen. Men, gör inte det ödesdigra misstaget att hälla i dig massa bubbelvatten på själva julbordet.

– Risken är stor att man tyckte att man var mätt, och sen släpper man ut luften och då står man där med lång näsa.

– Generellt så kan man säga att man har två val när det gäller tidsaspekten. Antingen så äter man väldigt fort, det tar nämligen 25 minuter för kroppen att inse att den är mätt, eller så äter man så långsamt att man hinner bli hungrig igen.

För den som tycker att det här inte låter särskilt sunt så håller Pernilla Larsson med. Resten av året kan man gott läsa hennes frosseritips som matbeteenden som bör undvikas, men just i julbordstid kan det få vara lite undantagstillstånd.

– Det är inte det du äter mellan jul och nyår som ställer till det. Det är det du äter mellan nyår och jul som kan ställa till det.

TIPS: Så frossar du bäst

  • Spara dig INTE dagen/dagarna innan – små, små täta måltider i stället.
  • Ät fort!! ... Eller extremt långsamt.
  • Fokusera på första tallriken! – Gå "banan" innan start.
  • Inga kolsyrade drycker.
  • Minimera platstjuvar som bröd, potatis och grönsaker.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".