Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Volvo vill sälja 50 000 XC90 i år

Uppdaterat onsdag 28 januari 2015 kl 15.58
Publicerat onsdag 28 januari 2015 kl 14.00
”Det är en bil vi inte får misslyckas med”
(1:38 min)
Volvo XC90. Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.
1 av 2
Volvo XC90. Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.
Volvo XC90. Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.
2 av 2
Volvo XC90. Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.

Nu har serietillverkningen av den nya Volvo XC90 börjat och redan nu har över 10 000 beställt bilen. Den är på många sätt viktig bil för företaget och innebär att 1 300 personer ska anställas.

FILM: Se nya Volvon rulla av bandet.

– Det känns helt underbart att veta att alla vi här inne har kunnat bygga den här bilen, säger Irina Decuseara, som jobbar i produktionen, till P4 Väst.

Den första serietillverkade XC90 rullade i dag av bandet inne i Torslandafabriken i Göteborg, en lite beigesilverfärgad bil – eller lysande sand som Volvo har valt att kalla färgen. Den stora suven är mycket viktig för Volvos framtid och redan har 12 000 order lagts på bilen.

– Branschmässigt väldigt, väldigt starkt. Vi börjar producera den i dag och vi har inte ens haft journalister som har provkört bilen. Trots det har vi ändå 12 000 ordrar. Det är väldigt starkt, branschunikt skulle jag säga, säger Lars Wrebo, som är produktions- och inköpsdirektör på Volvo.

Hur viktig är bilen?

– Det är en bil vi inte får misslyckas med. Vi måste lyckas, säger Wrebo.

Den nya XC90 har kostat många miljarder att utveckla och hela Volvos investeringsprogram just nu är dyrare än Öresundsbron, som jämförelse.

XC90 är första modellen på nya plattformen SPA och är första bilen som Volvo utvecklat helt på egen hand sedan Ford sålde företaget till kinesiska Geely 2010.

SPA är grunden som framtidens Volvobilar ska byggas på och den kan ses som en Lego-sats där man kan bygga olika stora bilar på samma plattform. Lars Wrebo säger att många av de nuvarande modeller ska bytas ut de kommande åren.

– Bara för att ge en hint om vilken hastighet vi rör oss med så är XC90 en bil som kommer vara den äldsta i segmentet om fyra år för då har vi bytt ut alla andra, säger Wrebo.

Han vill inte säga när nästa nya bil kommer, men det blir ersättarna till V70 och S80.

Förhoppningarna och förväntningarna på nya XC90 är stora. Bland annat hoppas Volvo att den ska locka tillbaka kunder i USA, där försäljningen minskade ifjol. Det till skillnad från den totala försäljningen som ökade till rekordnivå, nästan 466 000 bilar.

I år hoppas Volvo nå över en halv miljon sålda bilar och för XC90 är målet 50 000 exemplar.

Den nya modellen XC90 gör också att Volvo ska öka produktionen i Torslandafabriken och för första gången på sju år ska man ha ett nattskift, det betyder också att företaget ska anställa 1 300 personer, något som P4 Väst kunde avslöja i oktober.

Rekryteringen har börjat och 200-300 har anställts. Resten ska anställas under våren och i månadsskiftet april/maj ska nattskiftet startas.

– Det är jättehäftigt att få vara med från början och skapa något helt nytt. Jag är på en ny avdelning och man blir som en ny familj som ska skapa något tillsammans, säger Malin Johansson från Skövde, som precis börjat jobba på Volvo.

Och för Irina Decuseara är det en speciell känsla att gå till jobbet när en helt ny bil byggs.

– Det är alltid lika roligt att komma till jobbet, jag har jobbat här sedan 1999. Men det känns extra spännande nu att få vara med och bygga en helt ny bil, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".