Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Forskning sågar förslag om betyg i fjärde klass

Publicerat onsdag 28 januari 2015 kl 16.37
Lärare: Det är processen som ska poängteras
(1:33 min)
Eleverna i klass 4A på Hagaskolan i Edär oense, men deras lärare tycker inte att betyg är någon bra idé i deras ålder. Foto: Johanna Bodin / Sveriges Radio
Eleverna i klass 4A på Hagaskolan i Ed är oense, men deras lärare tycker inte att betyg är någon bra idé i deras ålder. Foto: Johanna Bodin/Sveriges Radio

Alliansens förslag om betyg från årskurs fyra sågas i en ny forskningssammanställning som förre utbildningsministern Jan Björklund (FP) själv beställde i höstas. Läraren Stina Carlsson är också skeptisk.

Alliansens förslag om betyg i årskurs fyra har majoritet i riksdagen med hjälp av Sverigedemokraterna.

Nu visar en omfattande forskningssammanställning att tidiga betyg missgynnar elever som presterar dåligt och för elever som redan presterar bra gör det ingen större skillnad.

Bland fjärdeklassarna på Hagaskolan i Ed är eleverna kluvna till att få betyg i deras åder.

– Kanske från femman, fyran är lite tidigt, säger Alice Andersson.

– Jag skulle vilja ha det nu. Då hinner man bli van, invänder hennes klasskamrat Mikael Provci Ottosson.

Klass 4A på Hagaskolan är oense om det vore bra att få betyg så här tidigt. Men forskarna verkar överens.

En sammanställning av både svensk och internationell forskning visar att tidiga betyg missgynnar elever som presterar dåligt och gör ingen större skillnad för de som det går bra för.

– Det är väl inte speciellt förvånande för oss som jobbar i skolan.

Stina Carlsson är klassföreståndare för 4A. Hon tycker inte att betyg från fjärde klass är någon bra idé, delvis på grund av hennes erfarenhet av att sätta betyg i årskurs sex, något Alliansregeringen införde hösten 2012.

– Jag upplevde att det blev en väldigt hets runt betygen. Barnen blev stressade, speciellt de som inte presterar så bra utan blir oroliga för att få låga betyg.

– Det här med att sätta epitiet så tidigt på barn är lite dumt. Jag vill att man inte ska mäta resultat så mycket. Det är processen som ska poängteras.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".