Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bärkassen - en mångmiljonvinst för livsmedelshandeln

Publicerat fredag 13 februari 2015 kl 15.24
Systembolaget: Vi säljer varje år ungefär 85 miljoner bärkassar
(1:43 min)

Dagligvaruhandels bärkassar har blivit en miljonindustri. Bärkassen är en vara med god säljmarginal och hög försäljningsfrekvens som skapar ett ordentligt klirr i livsmedelsjättarnas kassor.  

– Jag köper påsar varje gång jag handlar, det blir säkert femhundra stycken på ett år, säger en person som P4 Väst talar med.

– På ett år blir det massa kassar, man lägger säkert ett par tusen kronor per år berättar en annan.

Nästan alla privatpersoner som P4 Väst tar kontakt med på stan köper minst en, men ofta flera bärkassar när man är ute och handlar. Men det många inte tänker på är att detta är att bärkassarna blivit en mångmiljonindustri för handeln, när de säljs för någon krona styck.

– Vi på systembolaget säljer varje år ungefär 85 miljoner bärkassar, berättar Elina Ylvi-Torvi på Systembolagets presstjänst. Just nu på Systembolaget är priset för en bärkasse en krona och femtio öre.

Priset som de stora kedjorna betalar per bärpåse är lågt, speciellt för de företag som beställer mycket stora partier av påsarna. Det förklarar Lars Lundin som är VD på Trioplast i Arvika, en Sveriges störa tillverkare av dagligvarubärkassar.

– En stor kedja får väll ut en bärkasse till butik för cirka 70 till 75 öre, en mindre butik får ut den för en krona, kanske även drygt det förklarar VD Lars Lundin.

Men, hur många bärpåsar som de stora företagen säljer var år är hemligt. Detta får P4 Väst förklarat av två av sveriges största livsmedelsföretag via mail. Det är de två livsmedelsjättarna ICA och Coop som menar att de aldrig pratar om en enskild vara och hänvisar till konkurrensskäl.

Samtidigt, i samma mail kan man få en viss insikt i bärkassens vikt i livsmedelsbranschen.

” Det jag kan säga är att marginalerna på livsmedel är överlag låga (ligger på bara ett par procent) och i jämförelse med andra varor som vi säljer har bärkassen en högre marginal” skriver Jenny Egeland, pressekreterare på ICA.

” Då Coop har närmare 700 butiker runt om i landet och 3,4 miljoner medlemmar blir det förstås dock många miljoner påsar och kassar varje år.” Skriver Kristofer Myrevik, kommunikationschef på Coop.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".