Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Så ska Nevs räddas undan konkurs

Publicerat fredag 20 februari 2015 kl 17.10
P4 Västs reporter: Det är många OM i planen
(2:40 min)
Nevs nya elbil.
Foto: Joakim Jacobzon/Sveriges Radio

Det finns flera olika spår för hur biltillverkaren ska räddas. Men ett ackord behövs för annars blir det troligen konkurs. P4 Väst har nu läst rekonstruktörens dom.

Det är många OM i den redogörelse, över hur läget är för Nevs, som rekonstruktören Lars Eric Gustafsson nu lämnat in till tingsrätten i Vänersborg. Det finns flera planer för hur biltillverkaren i Trollhättan ska räddas, men inget är klart än så länge.

Huvudspåret är fortfarande att få en ny huvudägare, enligt uppgifter indiska Mahindra. Förhandlingarna drar minst sagt ut på tiden och nu kan en affär vara klar tidigast i slutet av mars, enligt den prognos som finns. Men klart är att Nevs tidsplaner har spruckit förr.

För att affären ska bli verklighet behöver Nevs komma ur rekonstruktionen och därför vill man skriva ned sina skulder.

Får Nevs inte till en skuldnedskrivning väntar troligen konkurs, konstaterar rekonstruktören krasst.

Anledning till att Nevs nu har pengar för att ta sig ur rekonstruktionen är att den nuvarande ägaren Kai-Johan Jiang har fått fram pengar, men de pengarna räcker inte för att betala alla skulder till underleverantörerna. Pengarna ska också räcka för att finansiera biltillverkaren i ett halvår framöver.

Nevs räddningsplan har tre delar, förutom att få en ny huvudägare handlar det om att starta ett samarbete kring utvecklingen av bland annat nya bilmodeller med en annan fordonstillverkare, enligt uppgifter kinesiska Dongfeng. Där hoppas Nevs få ett stort utvecklingsuppdrag. Avsikten är att projekten ska staras senast under april i år.

Inom en månad förväntas det första avtalet kunna vara klart, enligt rekonstruktören. Ett avtal som skulle ge viktiga intäkter för Nevs.

Det tredje spåret är att börja tillverka och utveckla bilar åt andra bilmärken, där finns det redan nu intresse, skriver rekonstruktören.

Direkt dialog med ett större antal OEM-aktörer och andra potentiella kunder har genomförts.

Det finns en god potential för att det ska kunna bli ett omfattande avtal klart inom tre månader.

Ett annat sätt för Nevs att få in pengar är att ta ett stort lån och under den senaste tiden har biltillverkaren fört diskussioner med en statlig kinesisk bank. Där finns ett första avtal och det kan finnas möjligheter att Nevs får ett betydande lån, enligt rekonstruktören.

Gustafsson sammanfattar det hela med att det om Nevs får in mer pengar bedöms företaget ha goda förutsättningar för att bli lönsamt.

Det är fortfarande många om och men, men även förhoppningar i planen. Faktum kvarstår – det är många stora hinder som Nevs ska ta sig över för att överleva. Inga affärer har slutförts än trots långa förhandlingarna.

Men flera stora hinder har redan passerats och det finns mycket på gång, frågan är om Nevs har tillräckligt med snöre för att knyta ihop säcken och om Nevs elbil tar sig ut ur den mörka tunneln innan batteriet blir urladdat ...

Fakta: Nevs rekonstruktion

  • Nevs fick klartecken från Vänersborgs tingsrätt att gå in i rekonstruktion den 29 augusti efter att först ha fått avslag på en ansökan dagen innan.
  • Nuvarande huvudägare är kinesiska bolaget National Modern Energy Holdings som köpte merparten av Saabs konkursbo för 1,7 miljarder kronor i juni 2012.
  • I januari 2013 blev ett dotterbolag till den kinesiska staden Qingdao delägare.
  • Nevs fick ekonomiska problem när löften om lån från Qingdaobolaget inte infriades.
  • Cirka 400 bilar, vanliga bensindrivna 9-3 har tillverkats. Endast drygt 100 har sålts. Ytterligare runt 100 bilar färdigställs.
  • Som längst kan Nevs vara i rekonstruktion i ett år. (P4 Väst/TT)
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".