Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Volvo lanserar ny viktig bilmodell

Uppdaterat onsdag 2 december 2015 kl 17.49
Publicerat onsdag 2 december 2015 kl 15.00
Volvos försäljningsdirektör: Väldigt konkurrensutsatt
(1:39 min)
Volvo S90
1 av 4
Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.
Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.
2 av 4
Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.
Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.
3 av 4
Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.
Volvos nya modell S90 innan avtäckning. Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio
4 av 4
Volvos nya modell S90 innan avtäckning. Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio

I dag lanserade biltillverkaren Volvo en helt ny bilmodell, en stor sedan med namnet S90. En bil som blir väldigt viktig för Volvos framtid.

– S90 är en viktig bil för oss. Den är ett sätt för oss att visa att vi hör hemma i premiumligan bland biltillverkare. Det här är ett segment där vi historiskt sett inte har varit så starka, nu känner vi att vi har tagit fram ett erbjudande som verkligen kommer att etablera Volvo som ett trovärdigt alternativ till framför allt de andra tyska premiumtillverkarna, säger marknads och försäljningsdirektören Björn Annwal till P4 Väst.

Det är den andra bilmodellen som Volvo har utvecklat själva, sedan amerikanska Ford sålde biltillverkaren till kinesiska Geely för fem år sedan.

Den första var stadsjeepen XC90, som hittills har sålt bra. Nu kommer den stora sedanen S90, som ska försöka slå sig in på premiumsedan-segmentet. Bilen ska främst konkurrerar med bilar från Audi, BMW och Mercedes – en tuff marknad.

– Det är ett segment som är väldigt konkurrensutsatt och med väldigt bra erbjudande från våra konkurrenter, säger Annwall.

Det här är ett segment där Volvo inte har varit jättelyckosamma tidigare, hur orolig är du för att den här bilen inte ska tas emot väl?

- Jag tror vi har lärt oss väldigt mycket av de erfarenheter vi har från det här segmentet. Ska du in som en premiumsedan-konkurrent så behöver du ha ett riktig premiumerbjudande och det har vi här.

S90 är en bil som på flera sätt är viktig för Volvo, enligt branschexperter.

– Det är en väldigt viktig bil för Volvo, säger fordonsforskaren Martin Sköld till P4 Väst. Bland annat för att visa att Volvo har positionerat sig i premiumsegmentet.

Bilen är i första hand en viktig lansering för marknaden i Kina, där försäljningen gått lite upp och ner under året, och för USA. Den är också en del i att Volvo ska kunna nå målet att sälja 800 000 bilar år 2020.

I år kommer försäljningen troligen landa på runt 500 000.

Så det krävs en ordentlig försäljningsökning för att nå det målet.

Bilen ska ersätta den tidigare modellen S80 och den kommer att byggas i Torslandafabriken utanför Göteborg.

I nuläget är det oklart om det blir några nya jobb av lanseringen, men produktionen startar i alla fall i vår.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".