Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nevs får stororder på 150 000 bilar

Uppdaterat torsdag 17 december 2015 kl 16.25
Publicerat torsdag 17 december 2015 kl 11.26
IF Metalls klubbordförande: En jättefin julklapp givetvis
(2:26 min)
Flagga på Nevs. Nevs flagga i Trollhättan på måndagen då det offentliggjordes att bilföretaget Nevs får en ny asiatisk storägare. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.
1 av 2
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.
Mattias Bergman vd Nevs. Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.
2 av 2
Nevs vd Mattias Bergman menar att affären är ett bevis på att företaget är på väg åt rätt håll. Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.

Biltillverkaren Nevs i Trollhättan har skrivit ett avtal om att leverera 150 000 elbilar till Kina de närmaste fem åren. Avtalet är värt 100 miljarder, enligt Nevs.

Stefan Larsson som jobbar på Nevs och är IF Metalls klubbordförande är mycket glad över dagens besked

Det är en jättefin julklapp givetvis. Det är positivt och vad vi har gått och väntat på. Det är bara bra.

Nevs har skrivit ett samarbetsavtal med det kinesiska företaget Panda New Energy Co Ltd, som fokuserar på att hyra ut elbilar till transportsektorn.

Avtalets totala värde är omkring 100 miljarder kronor, och bilarna som Nevs ska leverera ska vara av modellen 9-3 Sedan.

– Det är ett jätteroligt bevis på att vi är på väg åt rätt håll, säger Nevs vd Mattias Bergman till P4 Väst.

De beställda elbilarna kommer, åtminstone till en början, att tillverkas delvis i Nevs fabrik i Trollhättan. Och för fabriken i Trollhättan innebär det en tryggare tillvaro. 

– Det är en trygghet att ha ett så stort ansvar och en sådan stor order, att vi kommer behöva mer personer, det här är mera bilar än vi hade i affärsplanen, så det tidigarelägger inte men kommer att öka på volymerna och därmed antalet anställda, säger Mattias Bergman.

Han vill inte i dag gå in på hur många nyanställningar det kan handla om, men säger att det handlar om avsevärt fler bilbyggare.

– Vi ger inte siffrorna i förväg. Men de vi kommer ta in under nästa år, de volymerna kommer inte påverkas så mycket för vi har en upprampning som är planerad. Men när vi kommer in på år två och år tre så kommer det betyda avsevärt fler bilbyggare i Trollhättan, säger Mattias Bergman.

Och även Nevs kommunikationschef Mikael Östlund säger att ordern kommer att leda till ett större antal nyanställningar.

– Vi ska leverera målade karosser som sedan slutmonteras i fabriken i Kina, som håller på att byggas nu. Jag vågar inte säga exakt hur många vi behöver anställa, men det handlar om hundratals personer, säger han till TT.

Enligt Östlund kommer serieproduktionen troligen att sätta i gång i början av 2017.

Det är oklart om det kommer att vara Saab-bilar som rullar ut ur fabrikerna när produktionen väl drar i gång.

– Vi kommer i god tid innan vi lanserar modellen vara tydliga med vad den ska heta. Den dialog vi för med Saab för vi med dem. Sedan kommer vi i god tid innan vi ska lansera våra första elbilsmodeller vara tydliga om namnfrågor och allt annat som finns i ett varumärke, säger kommunikationschefen Mikael Östlund, till TT.

Enligt Östlund kommer Nevs med start år 2017 också börja bygga elbilar även för den svenska marknaden.

– För våra nya modeller, som bygger på helt nyutvecklad arkitektur som är mer optimerad för elbilar redan från början, har jag inget igångsättningsdatum för den första modellen. Men det kommer att ske i Trollhättan för Sverige och Europa och i Kina för den kinesiska marknaden.

Förutom att leverera 150 000 elbilar från Nevs handlar avtalet om ytterligare 100 000 elfordon samt tjänster från företag som står Nevs nära.

Trollhättans kommunalråd Paul Åkerlund (S) kallar dagens besked för en trevlig julklapp. 

– Det har varit en process under ganska lång tid, där man har systematiskt  jobba på Nevs för att återstarta verksamhet. Och nu börjar tecknen komma allt närmare, det är jätteroligt, säger Paul Åkerlund (S) till P4 Väst.

Åkerlund har varit fackordförande för IF Metall på Saab Automobile, och menar att en sådan här order avtal är väldigt viktigt för bilföretaget. 

– Dels för att den ger trovärdighet för hela återstarten, men den också för att andra som funderar på att lägga ordrar ser att detta med säkerhet kommer att starta. Det finns bara positiva inslag i detta.

Och att Nevs avtal innebär nya jobb är glädjande, menar Åkerlund.

Vi dras ju med en stor arbetslöshet så detta är oerhört välkommet.

För Arbetsförmedlingens chef i Trollhättan Britt-Inger Gravander var beskedet inte helt överraskande.

– Vi har ständigt ett samarbete med Nevs och är informerade om vad som kan tänkas komma. 

Nu har det gått ett tag sedan konkursen 2011 då 3 500 fick gå. Hur många bilbyggare finns det som fortfarande söker ett jobb?

– Tittar man på de som är inskrivna hos oss i dag så är det knappt 100 utav alla de tusen som gick. Men det finns också de om söker sig tillbaka, och vi har också de som kommer från andra länder som har bra utbildningar som kan passa för det här.

Enligt närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) är mångmiljardavtalet som Nevs tecknat med den kinesiska affärspartnern mycket viktigt för Sverige. 

– Det är ett otroligt positivt besked. Både för Trollhättan men också för svensk fordonsindustri som visar att vi har en unik kompetens på fordonssidan i världen, säger Mikael Damberg (S).

Lars Holmqvist, branschexpert med bakgrund inom europeiska underleverantörsorganisationen Clepa, menar att avtalet är unikt för ett litet och relativt nytt företag som Nevs.

– Jag hoppas bara att man klara av att det åtagande man tar på sig, säger Lars Holmqvist, till P4 Väst.

Fakta: Nevs

2012: Nevs köper huvuddelen av Saab Automobiles konkursbo 2012.

Maj 2014: Pengarna sinar hos Nevs och produktionen stannar.

Augusti 2014: Nevs går in i företagsrekonstruktion, vilken man går ur april 2015. Skulder till leverantörer på 300 miljoner kronor skrivs av genom en akordsuppgörelse.

Augusti 2015: Ett samarbetsavtal angående bilutveckling med kinesiska fordonsjätten Dongfeng blir offentligt.

December 2015: Nevs skriver ett avtal värt 100 miljarder kronor om att leverera 150 000 elbilar till Kina de närmaste fem åren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".