Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Här är riskerna med mellandagsrean

Publicerat måndag 28 december 2015 kl 14.49
Konsumentverkets Niklas Ernebratt om reafällorna
(6:31 min)
Människor stressar förbi skyltfönster som gör reklam för rean. Foto: Anna Simonsson/SvD/SCANPIX
Foto: Anna Simonsson/SvD/SCANPIX

Mellandagsrean må vara lockande men det kan finnas en hel del fallgropar. Niklas Ernebratt, jurist vid Konsumentverket, svarar på våra oroliga frågor.

För handeln gäller det att förhålla sig till ett flertal regler när det gäller rea.

Till exempel får rean bara innehålla varor ur ordinarie sortiment, den får endast pågå under en begränsad tid och det ska vara rejält nedsatta priser.

Men även konsumenterna kan göra snedsteg.

– Som konsument har man rätt att få riktig information i marknadsföringen. Om man inte får prisinformation som är riktig så är ju fallgropen att man tror att man gjort ett klipp vilket man egentligen inte har, säger Niklas Ernebratt, jurist vid Konsumentverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".