Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bohusläns bilfärjor blir mindre trånga

Publicerat måndag 11 januari 2016 kl 06.00
Trafikverket: Vi ska måla om färjorna
(1:56 min)
Bilar på bilfärjan Ada. Foto: Cecilia Bergil/Sveriges Radio.
Foto: Cecilia Bergil/Sveriges Radio.

Många av Trafikverkets bilfärjor i Bohusläns skärgård packas så tätt att det inte går att komma ur bilen om färjan skulle börja brinna. Men nu ska färjorna bli mindre trånga.

Den här veckan börjar Trafikverket måla om filerna för att ge mera plats åt bilarna.

En tidig morgon i rusningstid är Trafikverkets färja full av bilpendlare som är på väg från sina hem ute i skärgården till jobbet inne i stan. Den är så tätt packad att det inte går att ta sig varken in eller ut ur bilen medan färjan är ute på vattnet.

Skulle något hända – en brand eller en olycka – har man inte en chans. Just den här färjan går på Hönöleden, men det ser likadant ut på många andra färjeleder i Bohuslän.

Efter att en befälhavare slagit larm och P4 Väst uppmärksammat saken tidigt i höstas har en arbetsgrupp inom Trafikverket försökt hitta en lösning. Och nu blir Hönöleden ett pilotprojekt.

– För att färjorna ska bli mindre trånga ska vi börja måla om filerna nu. Vi ska öka på filbredden så att det blir bredare där bilarna står, säger Jimmy Franzén är distriktschef där.

Idén är att minska på stråken för gångtrafikanterna för att göra bilarnas filer lite bredare, så att varje bil får cirka tjugo centimeter mer kring dörrarna.

Men att göra dem ännu bredare och att minska från fem till fyra filer ombord är inget alternativ just nu.

–Det gör ju att vi tappar femton bilar var femtonde minut, och det skulle orsaka stora köer.

Vad kan man göra om det här inte hjälper?

–Man kan ju titta på lösningar som att förlänga färjorna eller magasinera bilarna och få folk att åka kollektivt, till exempel.

Problemet med trånga färjor finns över hela landet, men arbetsgruppen på Hönöleden är först med den här sortens lösning.

– De kommer att göras på Hönöleden som ett pilotprojekt. Och jag vet att det finns andra leder som intresserar sig för detta och förhoppningsvis kommer att göra detsamma om det slår väl ut.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".