Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Morronpanelens dilemma: Ska man hemlighålla ett barns diagnos i skolan?

Publicerat fredag 15 januari 2016 kl 05.00
Anders Pettersson och Anna-Lena Lindquist. Foto: Marie Mattsson/Sveriges Radio.
Anders Pettersson och Anna-Lena Lindquist. Foto: Marie Mattsson/Sveriges Radio.

Dagens dilemma till Morronpanelen kommer återigen från en av alla våra lyssnare via publiknätverket. Ska man hålla hemligt om en elev lider av någon särskild åkomma?

Rösta här!

I dag finns det många barn som lever med olika diagnoser, ADHD, Aspergers, autism eller andra funktionshinder som inte alltid syns utanpå men som märks i klassrummet eller på rasten.

Om man berättar kanske man kan få en helt annan förståelse för klasskompisen, eller resulterar det i att vederbörande blir mobbad?

Så frågan är; ska man – för att skydda barnet – inte låta de andra veta, eller ska man öppet dryfta det för att därmed öka på förståelsen och bemötandet från andra?

Fyll i ditt svar nedan!

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".