Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Forskare: Invandringen kan göra religionsundervisningen bättre

Publicerat tisdag 10 maj 2016 kl 05.12
Kittelmann Flensner: I dag framställs religion som främmande och religiösa som ointelligenta
(1:57 min)
Elias Kider och Sakiyo Haji på Sylteskolan i Trollhättan tycker att religionsundervisningen vinner på en blandad klass.
Elias Kider och Sakiyo Haji på Sylteskolan i Trollhättan tycker att religionsundervisningen vinner på en blandad klass. Foto: Oskar Lodin / Sveriges Radio

Dagens religionsundervisning är onyanserad och exkluderande, menar forskare vid Högskolan Väst. Men ett mer mångreligiöst klassrum kan ändra på.

Med de senaste årens flyktingmottagande så får skolan allt fler religiöst aktiva elever, det kan göra religionsundervisningen både viktigare och bättre.

Det menar Karin Kittelmann Flensner på Högskolan Väst som forskat på hur religionsundervisningen går till i dag, med särskilt fokus på hur det pratas om troende personer.

– Om man hade pratat om funktionshindrade eller
hbtq-personer på det sätt som man ibland talar om troende människor i svenska klassrum så hade folk verkligen reagerat.

Karin Kittelmann Flensner har studerat religionsundervisningen i 24 gymnasieklasser.

Hon såg en stark sekulär och ateistisk norm, att vara icke-troende framstod som neutralt och normalt, till skillnad från att vara troende.

– Religion framställs som något väldigt främmande. Man kunde prata om religiösa som ointelligenta. Det var vanligt att man sa saker som att "om en person har en låtsaskompis så betraktas den som psykiskt sjuk, men om många har det så är det religion".

Kittelmann Flensner märkte hur troende elever tystnade och religionsundervisningen blev onyanserad och distanserad.

Men med de senaste årens flyktingmottagande från mer religiöst präglade samhällen så tror Kittelman Flensner att undervisningen kan bli både viktigare och mer intressant.

– Jag tror att det kan bli bra. Förhoppningsvis kan vi få till ett mer nyanserat samtal, en dialog. Jag tänker att skolan är ett sånt ställe där man får och kan vrida och vända på perspektiven och kanske förstå någon annan.

På Sylteskolan i Trollhättan är man van vid att ha både troende med olika religion och ateister i klassrummet.

Niondeklassaren Elias Kider som själv är kristen säger att det till en början var en del missförstånd i religionsundervisningen, men att det ändrades med tiden.

– Efter några veckor började man förstå att det finns andra människor som tänker och tror annorlunda. Det är inte konstigt om de tror på ett annat sätt, det är konstigt om du inte vet om hur de tänker.

Elias klasskamrat Sakiyo Haji är troende muslim

– De som är icke-troende och de som är troende sitter och pratar, då händer det att vi förstår varandra.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".