Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trendbrott för kläder i stora storlekar

Publicerat måndag 29 augusti 2016 kl 05.00
Designern: Konstigt att inte H&M vill ha den målgruppen
(2:22 min)
Elin Jacobsson inne på HM. Foto:Cecilia Bergil/Sveriges Radio
1 av 3
Elin Jacobsson Foto: Cecilia Bergil/Sveriges Radio
Kläder i butik
2 av 3
Foto: Foto: Cecilia Bergil
Elin Jacobsson kollar på en vit blus i butik
3 av 3
Elin Jacobsson Foto: Cecilia bergil/Sveriges Radio

En stor del av Sveriges kvinnliga befolkning har storlek 44 eller större. Och efter mycket kritik för modeföretagens magra sortiment i stora storlekar är nu ett trendbrott på väg att ske.


Flera modeföretag satsar extra på större storlekar i år, men Elin Jacobsson från Uddevalla, som är designutbildad och själv arbetar med kläder, tycker ändå att det fortfarande är svårt att få tag i snygga kläder.

– När du går in i såna här affärer, så är det tur och träff, säger Elin.

– Vissa jeans är tajtare, och då får man gå upp en storlek. Du kanske inte brukar ha den storleken, men du får gå upp i storlek ändå, för att de inte har bra passform.

En stor del av kvinnorna i Sverige har numera storlekar över 44. Folkhälsoinstitutet har räknat ut att 53 procent av alla kvinnor mellan 45 och 64 år är överviktiga. Och flera av de stora kedjorna har de senaste åren utökat sina sortiment med större storlekar. Kapp-Ahl till exempel, har en särskild kollektion som de kallar XLNT. Lindex har istället satsat på att utöka storlekarna i det ordinarie sortimentet. Annika Hedin är designchef på Lindex:

– Skillnaden är väl att den som är storlek 52-54 kommer att få ett större utbud än tidigare, och mer att välja på.

Finns de här storlekarna i hela ert sortiment?

– Nej, det är ju efterfrågan som styr. Antal storlekar man har blir ju också en spegling av försäljningen.

Elin Jacobsson saknar ändå de allra största storlekarna:

– Frågan är om alla kläder finns i större storlekar, eller om det försvunnit någon storlek på vägen.

– När man kommer in på storlekar över 50, då börjar det faktiskt bli svårt.

H&M skiljer sig från de andra kedjorna. På deras webbsida finns det just nu 4800 damplagg i det ordinarie sortimentet, bara men 137 i det som kallas plus size, över storlek 46.

Elin Jacobsson tycker det är konstigt med tanke på att så stor del av landets kvinnor har större storlekar:

– Det är klart att det är konstigt. De hade nog fått sålt större kläder, eftersom det är ganska prisvärt. Men de vill kanske inte rikta in sig på den målgruppen, och det tycker jag är en lite konstig utveckling med tanke på siffrorna.

H&M, som är en av världens största modekedjor, har erbjudits att kommentera kritiken, men avböjt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".