Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nevs satsar på självkörande bilar

Publicerat tisdag 25 oktober 2016 kl 04.00
Nevs Anna Haupt: Lika stor förändring som från häst till bil
(2:06 min)
Skylten över huvudporten vid Nevs.
1 av 2
Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.
Nevs Hans-Martin Duringhof och Anna Haupt står utanför ingången till den tekniska avdelningen på Nevs
2 av 2
Nevs Hans-Martin Duringhof och Anna Haupt. Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.

Elbilstillverkaren Nevs i Trollhättan satsar redan nu på självkörande bilar. Satsningen kommer tidigare än planerat, eftersom utvecklingen går snabbare än företaget först trott.

– Bilindustrin står inför en förändring nu som är lika stor som när man gick från häst till bil. Jag ser formgivningen av framtidens bilar som en lika radikal förändring som när man tog bort hästen och insåg att man kunde designa vagnen på ett helt annat sätt. När man inte hade en häst att ta hänsyn till, säger Anna Haupt, projektledare för självkörande fordon på Nevs.

Självkörande bilar är ett av de hetaste områdena just nu inom bilindustrin. Bland annat storsatsar elbilstillverkaren Tesla, amerikanska Ford och Volvo Cars på självkörande bilar. Det finns olika nivåer av bilarna, där den högsta nivån är bilar som varken behöver ratt eller förare.

Nevs har ändrat sina planer och satsar redan nu på att utveckla självkörande bilar, säger vd Mattias Bergman.

– Utvecklingen går snabbare än vi tidigare trodde. En bedömning för ett år sedan var att det inte skulle ske under en kommande tioårsperiod, nu ser vi att det kommer att göra det. Vilket gör att när vi slutför utvecklingen av en ny plattform måste vi förbereda den för att vara självstyrande.

För att Nevs ska ha möjlighet att konkurrera med de stora biltillverkare när det gäller självkörande bilar behövs det bra samarbeten, säger Hans-Martin Duringhof som är ansvarig för elektronik och bilens rörelse.

Han tror att samarbeten med företag utanför bilbranschen kommer att bli viktiga, men än så länge kan han inte säga mycket om detaljerna.

– Om jag tittar på de samarbetspartner, som vi pratar med hittills och som jag tror vi kommer jobba med mest i framtiden, är det väldigt mycket utifrån andra branscher. Det är företag mer från datateknik- och mjukvarutekniksidan, säger han.

Vad blir det svåraste att utveckla?

– Jag tror det viktigaste är att man måste kunna hantera en väldigt oförutsägbar miljö. Bilarna rör på sig idag i en väldigt komplex omgivning med andra deltagare. När man automatiserar det, innebär det att man måste ha sensorsystem och mjukvarualgoritmer som kan hantera den komplexiteten.

Det är oklart när Nevs helt självkörande bilar kan börja säljas, men första bilen på den nya plattformen ska lanseras någon gång 2019 till 2020. Då räknar Nevs med att bilarna till viss del kommer att vara självkörande.

Däremot har både Volvo och Ford sagt att målet är att helt självkörande bilar ska lanseras om fem år.

Nevs Anna Haupt tror att målgruppen kommer vara en annan, jämfört med vanliga bilar.

– Jag behöver bara titta på min egen pappa som är väldigt skeptiskt till självkörandetekniken för att han tycker att han kör så otroligt bra själv. Medan andra kompisar som inte ens har körkort och som bor i storstäder bara går och väntar på att den här tekniken ska komma.

Du tror inte att det blir ett problem att hitta kunder?

– Nej, det tror jag absolut inte.

Nivåer för självkörande bilar

Amerikanska motsvarigheten till Trafikverket, NHTSA, har delat in självkörande bilar i fem nivåer (levels).

  • Level 1: De flesta funktionerna sköts av föraren, men bilen kan ha automatisk inbromsning.
  • Level 2: Två automatiska funktioner: farthållare och centrering på vägen. Föraren måste alltid vara beredd att ta över körningen.
  • Level 3: Föraren är fortfarande nödvändig, men kan under vissa förhållanden låta bilen sköta sig själv.
  • Level 4: Full autopilot. På den här nivån ligger bland andra Volvo Cars och Teslas nya system.
  • Level 5: Full automatik där det varken behövs förare eller en ratt.

Källa: NHTSA. (TT)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".