Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Så ska betygsstressen minska i gymnasiet

Publicerat måndag 31 oktober 2016 kl 16.22
Elev: Det hade varit mer avslappnat.
(1:48 min)
två killar sitter på Kampenhof i Uddevalla och väntar på bussen.
1 av 2
Karim Mahmoodi går tredje året på teknikprogrammet på Nösnäsgymnasiet. Här med kompisen Mojtaba Oryea. Foto: Maria Lundberg/Sveriges Radio
Andreas Gunnarssons recept för att få eleverna att fullfölja gymnasiet är att höja kunskapens status. Foto: Maria Lundberg/Sveriges Radio
2 av 2
Andreas Gunnarssons recept för att få eleverna att fullfölja gymnasiet är att höja kunskapens status. Foto: Maria Lundberg/Sveriges Radio

Bara 7 av 10 avslutar sin gymnasieutbildning. Under måndagen presenterade gymnasieutredningen förslag på hur man ska få alla att göra det.

Ett förslag som gymnasieutredningen lade fram på måndagen är att återinföra ämnesbetyg istället för kursbetyg, för att motverka stress.

– Det hade varit lite mer avslappnande för eleverna, säger Karim Mahmoodi, elev på teknikprogrammet på Nösundsgymnasiet.

– Man har ju sina dåliga dagar och jag tycker att det är väldigt orättvist att bara för att det inte går bra en gång så ska det påverka allting, säger Evelina Kastrati, elev på samhällsprogrammet på Agnebergsgymnasiet.

– Jag tycker att det är bra som det är. Det behövs inte, säger Edon Bejta, elev på naturprogrammet på Östrabogymnasiet.

Gymnasieutredningen som lämnades till gymnasieminister Anna Ekström (S) idag, har bland annat haft som uppgift att föreslå åtgärder för att alla unga ska påbörja och fullfölja en gymnasieutbildning.

Ett av förslagen är att återinföra ämnesbetyg istället för kursbetyg, för att motverka stress.

Men Andreas Gunnarsson, som är matte- och fysiklärare på Östrabogymnasiet, tycker inte att det är så enkelt.

– Jag tror att vissa elever kommer att få minskad stress, kanske de mest ambitiösa, om de inte blir betygsatta lika ofta, säger han.

Andreas Gunnarssons recept för att få eleverna att fullfölja sin gymnasieutbildning är istället att höja kunskapens status i hela samhället.

– Att det ska vara viktigt att gå i skolan och lära sig saker, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".