Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
#P4Västgranskar

Efter tandvårdsskandalen – patienternas ilska mot Ivo

Publicerat tisdag 29 november kl 05.30
Jan Berglöv: Myndigheten har gjort fel mot oss patienter
(2:14 min)
Tandvårdsskandalen. Jan Berglöv. Foto: Richard Veldre/Sveriges Radio
Patienten Jan Berglöv tvingades dra ut sex tänder efter att ha gått hos skandaltandläkaren. Foto: Richard Veldre/Sveriges Radio

Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) kände till att tandläkaren avbröt sitt behandlingsprogram. Ändå ifrågasattes inte hans legitimering. Nu vill Ivo inte längre svara på frågor.

– De har gjort fel både mot honom och mot oss patienter, att de inte har gått in och försökt styra upp detta. Där är ju svagheten, säger Jan Berglöv, en av de drabbade. 

Jan Berglöv gick hos tandläkaren i flera år. Idag har han behövt dra ut sex tänder, som en följd av skadorna han fått. Och kanske hade det kunnat undvikas. 

I juli 2013, medan Jan Berglöv var patient, fick Inspektionen för vård och omsorg in en anmälan om att tandläkaren missbrukade i tjänsten. 

Ivo fick ta del av den handlingsplan som det ansvariga vårdföretaget Praktikertjänst upprättat och som tandläkaren lovat att hålla sig till. 

Det här får de ta på sig, de har ju inte handlagt detta på rätt sätt.

Men redan på hösten samma år, bara månader efter anmälan, avvek tandläkaren från rehabiliteringsplanen. Den här informationen förmedlade Praktikertjänst till Inspektionen för vård och omsorg. Men trots de nya uppgifterna, granskade Ivo aldrig tandläkarens arbete med patienterna.

Tandläkaren kunde jobba kvar – och skadorna på patienterna blev fler och fler. 

Jan Berglöv är bara en av flera patienter P4 Väst har pratat med som anser att myndigheterna borde gjort mer. 

– Ja, det är ju fruktansvärt. Det är jättemånga det har varit synd om. Jag fattar inte. Det här får de ta på sig, de har ju inte handlagt detta på rätt sätt, säger han.

Sedan i fredags är Inspektionen för vård och omsorg också anmäld till Justitieombudsmannen för bristerna i utredningen.

Men från Ivo vill man inte kommentera de nya uppgifterna. Avdelningschefen Karin Fagerberg i Göteborg hänvisar till sekretess – och till den nya utredning som pågår hos Ivo sedan i våras om just tandläkarens behandlingar och patienternas skador. Den utredningen är ännu inte avslutad.

Närmare 200 tidigare patienter har nu anmält till försäkringsbolag att de drabbats av felbehandlingar och skador efter vården de fått på en privat tandläkarklinik i Västsverige. 

Många ärenden är fortfarande under utredning, men av dem som handlagts har ett stort antal fall bedömts som dokumenterade patientskador. 

Fakta: Inspektionen för vård och omsorg

Ivo:s främsta uppgift är att svara för tillsyn och tillståndsprövning inom hälso-och sjukvård, socialtjänst och verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.

Syftet med tillsynen är att granska att befolkningen får vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Källa: http://www.ivo.se/om-ivo/uppdrag/

Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.