Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Östrabogymnasiet deltog i TIMSS

Publicerat tisdag 29 november kl 15.45
Elev: Det kan bli missvisande
(1:44 min)
Lärare Fredrik Olsson och eleverna Azemina Kraina, Alva Villebeck, Oliver Hedendahl och Simon Westlund.
Lärare Fredrik Olsson och eleverna Azemina Kraina, Alva Villebeck, Oliver Hedendahl och Simon Westlund. Foto: Klaus Buchholz/ Sveriges Radio

Gymnasieskolan Östrabo i Uddevalla deltog i den internationella kunskapsmätningen TIMSS.

Hur går det för Svenska elever i matematik och naturvetenskap? Enligt den internationella kunskapsmätningen TIMSS (Trends In International Mathematics And Science Study) har svenska elever förbättrat sina kunskaper i matematik men inte i naturvetenskap. 

I matematik årskurs fyra visar svenska elever en ökning med 15 poäng jämfört med 2011. I årskurs 8 ses en liknande trend gällande matematik. TIMSS genomförs vart fjärde år. 2015 deltog 4 100 elever från årskurs fyra och 4 100 elever från årskurs åtta.

– Matematiken var en liten förbättring från 2008. I fysik fortsätter försämringen lite tydligare. Det är en ännu tydligare trend som rullar på från 1995 till 2008 till 2015, förklarar matematik- och fysiklärare Fredrik Olsson.

Men hur känns det som elev att höra om dåliga resultat i en internationell jämförelse?

– Man hör att det går dåligt för Sverige i matematik. Det är lite jobbigt för att vi går och lär oss i skolan men så hör man att vår utbildning inte är så jättebra i jämförelse med andra länder, säger eleven Oliver Hedendahl.

– Man får ja höra det att man ska vara dålig. Även fast om man känner sig duktig eller att man är det. Så blir det som att man är duktig av dem dåliga, tycker klasskamraden Azemina Kraina.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.