Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
#P4Västgranskar

Försäkringsbolaget: ett fullständigt unikt fall

Publicerat torsdag 1 december kl 13.30
Caroline Uliana, If: Systematiskt och väldigt många drabbade
(1:52 min)
Caroline Uliana. Tandvårdsskandalen.
Caroline Uliana är informationschef på försäkringsbolaget If. Foto: Pressbild Thron Ullberg

Den tandvårdsskandal som P4 Väst avslöjat saknar motstycke i Sverige – och kanske i världen. Den bedömningen gör försäkringsbolaget If, som handlägger patienternas ärenden.

– Ja det är ju ett fullständigt unikt ärende. Våra handläggare har inte varit med om något liknande och jag tror att det är ganska unikt i hela tandläkarvärlden. Som tur är, för det här är ju en katastrof för många människor, säger Caroline Uliana, informationschef på If. 

Vad är det som är unikt?

– Att det är så väldigt många drabbade. Skador kan uppstå och fel kan begås, det kan vem som helst göra i något enstaka fall. Men när det blir systematiskt på det här sättet och ingen slår larm för patientsäkerheten, då är det unikt.

Den tandläkare som P4 Väst berättat om jobbade i flera decennier på en privatklinik i Västsverige. Han behandlade tusentals patienter och idag vet vi att behandlingarna var bristfälliga åtminstone så tidigt som på 1990-talet.

Sedan P4 Väst avslöjade tandvårdsskandalen för en dryg vecka sedan har fallet vuxit i omfattning. Nu har upp emot 200 personer anmält till försäkringsbolaget If att de drabbats av skador och felbehandlingar. Ett stort antal fall är också bedömda som dokumenterade patientskador.

Tandläkaren anmäldes 2013 för sitt missbruk och utreddes av både vårdföretaget Praktikertjänst och av Inspektionen för vård och omsorg. Ändå kunde han fortsätta behandla patienter. 

Caroline Uliana på If är idag kritisk till att tandläkaren inte stoppades – och till att skadorna på patienterna därför kunde bli så många. 

– Jag kan ju se att Ivo borde ha utrett tidigare och på ett annat sätt. Jag kan se att Praktikertjänst borde ha tittat på patientperspektivet när de upptäckte missbruket. Patientsäkerheten måste alltid komma först. Jag hade önskat ett närmare och tydligare samarbete i den här frågan för att det här skulle ha upptäckts tidigare och hanterats på ett bättre sätt, säger Caroline Uliana. 

P4 Väst har varit i kontakt med tandläkaren. Han säger att han håller på att sätta sig in i ärendet, men vill inte lämna några ytterligare kommentarer. 

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.