Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Niondeklassarna: Så ska en lärare göra för att få bäst resultat

Publicerat tisdag 6 december 2016 kl 16.42
"Ge beröm, inte fokusera på det dåliga"
(1:01 min)
Niondeklassarna Simon Rödén, Melissa Korkmaz, Laura Akbari och Neamah Al-Attafi vid Sylteskolan. Foto: Thomas Pitura/Sveriges Radio
Niondeklassarna Simon Rödén, Melissa Korkmaz, Laura Akbari och Neamah Al-Attafi vid Sylteskolan. Foto: Thomas Pitura/Sveriges Radio

Niondeklassarna på Sylteskolan i Trollhättan var lite förvånade över det positiva trendbrottet i PISA-mätningen.

Det är första gången sedan mätningarna började göras år 2000 som svenska elever visar ett uppåtgående resultat.

För att fortsätta den positiva trenden delade Melissa Korkmaz, Neamah Al-Attafi, Laura Akbari och Simon Rödén sina bästa tips till sina lärare, hur de ska göra för att lära ut kunskper på bästa sätt.

– Ge beröm, fokusera inte på det dåliga. Motivera och inspirera och utforma lektionerna så att alla kan hänga med, är deras tips.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".