Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
#P4Västgranskar

Tandläkarpatient: Dålig information från Praktikertjänst

Publicerat onsdag 14 december 2016 kl 11.15
Kent Larsson: De borde kunna gör mer
(1:01 min)
Kent Larsson i P4 Västs radiostudio. Foto: Richard Veldre/Sveriges Radio
Kent Larsson har fått upp till tio samtal om dagen från andra som har drabbats av skandaltandläkaren. Foto: Richard Veldre/Sveriges Radio

Kent Larsson är en av flera hundra patienter som drabbats av tandläkarens dåliga vård. Men vårdföretaget Praktikertjänst har inte hört av sig. För dåligt, menar Kent Larsson.

P4 väst har avslöjat att en tandläkare arbetade kvar med sina patienter trots att han missbrukade. Trots att personalen slog larm till vårdföretaget Praktikertjänst och senare till Inspektionen för vård och omsorg stoppades inte tandläkaren. 

Nu har fler än 200 personer anmält att de har drabbats av fel och skador i munnen på grund av tandläkarens behandling. 

Kent Larsson är en av patienter som fått stora problem efter att ha varit patient hos tandläkaren. 

– Jag hade så ont, det värkte i käken och upp i örat. Jag har mått skit, fruktansvärt dåligt. Jag kunde ha gått till en slaktare i stället. Resultatet hade varit samma. 

Efter P4 Väst avslöjande har Kent Larsson fått upp emot tio samtal om dagen från andra patienter. De undrar hur de ska gå till väga för att anmäla och få ersättning. Från vårdföretaget Praktikertjänst har patienterna inte hört något, något Kent Larsson är kritisk till. Han upplever informationen som bristfällig och har förslag om hur företaget borde agera.

– Jag tycker de på ett rakare sätt borde kunna gå ut och informera, säger han och fortsätter:

– Ett enkelt brev där de säger att vi arbetar med er och vi har inte glömt er. Bara det hade kunnat göra gott. 

Praktikertjänsts presschef Erik Magni förklarar att man försökt informera så mycket man kan. Framför allt via hemsidan men också via en annons i den lokala tidningen i mars i år. Något personligt brev till patienterna har man inte skickat. 

– Jag tror att det delvis beror på att det inte är helt enkelt att ta ut ett sånt här register. Den ende som skulle kunna göra ett fullgott utskick till samtliga patienter är den tidigare tandläkaren, säger han. 

I dag har Kent Larsson börjat den långa och krångliga vägen tillbaka till att få en frisk mun. Han har gått på två nya undersökningar för att lägga upp en plan för hur han ska uppnå en normal tandstatus. Han hoppas kunna vara klar om ett år.

– Jag har förhoppningar om att mina besvär med tänderna försvinner, säger han och tillägger:

– Och att jag kan få många, många år med mina barnbarn och min nya sambo. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".