Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
#P4Västgranskar

Skandalen som skakade tandvårds-Sverige

Publicerat fredag 7 april kl 06.00
Tandvårdsskandalen - så gick det till
(5:06 min)
Närbild på en person som tar av sig smutsiga handskar. Foto: Liv Widell
Foto: Liv Widell/Sveriges Radio

Trots anmälningar och tillsyn kunde en tandläkare i Västsverige orsaka skador i munnen på hundratals patienter. Efter skandalen ändrade Inspektionen för vård och omsorg arbetssätt för att något liknande inte ska kunna inträffa igen.

Jag kunde inte vara kvar. Jag orkade inte se hur patienterna blev behandlade.


Det var på försommaren 2013 som personal vid en privat tandläkarmottagning i Fyrbodal slog larm. För vårdbolaget Praktikertjänst vittnade de om hur tandläkaren drack alkohol under arbetstid. Det försvann läkarsprit och narkotikaklassad medicin från kliniken. En handlingsplan upprättades, men de ingrepp som tandläkaren utfört på tusentals patienter kontrollerades aldrig.

Hör drabbade berätta om sina skador

Det gick så långt att personal sa upp sig.

– Jag orkade inte vara kvar. Jag orkade inte se hur patienterna blev behandlade, sa Anette, som egentligen heter något annat, som då hade arbetat med tandläkaren i tre år.

I samband med att en ny tandläkare tog över såväl praktiken som de listade patienterna uppdagades mängder med felaktigt utförda behandlingar. 

Hör specialisttandläkaren: Det liknade ingenting jag sett på 35 år

Fler än 200 patientskade- och garantifall anmäldes. Det handlade bland annat om stifttänder som föll ur munnen, om lagningar ovanpå karies, om rotfyllningar som utförts felaktigt och om bryggor som satts fel.

Hör försäkringsbolaget: Ett fullkomligt unikt fall

Under våren 2017 inleddes en förundersökning mot tandläkaren som misstänks för vållande till grov kroppsskada.

Debatten

Inspektionen för vård och omsorg hävdade, när skandalen uppdagades, att de har följt sina riktlinjer och inte hade kunnat göra något annorlunda.

Praktikertjänst sade i en intervju till P4 Väst att de anmälde tandläkarens missbruk till Inspektionen för vård och omsorg. Tillsammans med en behandlingsplan menade företaget att de därmed fullgjort sina skyldigheter.

Samtidigt gick Tandläkarförbundets ordförande Hans Göransson ut och krävde en haveriutredning för att något liknande inte ska kunna inträffa igen.

Under tiden kämpade många patienter med att få ersättning för sina tandskador. Flera vittnade om hur deras skador ramlar mellan stolarna och hur de fått betala stora summor ur egen ficka eller, som i Trajan Faras fall, tvingats att bära löständer.

Efterspelet

Efter skandalen meddelade Praktikertjänst styrelse att de beslutat om att ta fram en kvalitetsstrategi med fokus på den kliniska kvaliteten. Företaget införde också ett nytt och förbättrat visselblåsarsystem. Dessutom kommer Praktikertjänst tillfälligt kunna stänga en mottagning en period så länge en utredning pågår.

Inspektionen för vård och omsorg konstaterade i en intern revision att deras granskning av tandläkaren 2013 hade brister. Därför meddelade generaldirektören Gunilla Hult-Backlund i april att myndigheten nu förbättrar sitt arbetssätt och att personalen ska utbildas för att kunna göra bättre bedömningar i framtiden.

Tandläkaren, som länge vägrat svara på frågor, berättade för P4 Väst hur han har börjat ersätta patienter för den självrisk på 10 000 kronor som de tidigare har fått betala ur egen ficka. Tandläkaren begärde att få lämna tillbaka sin legitimation.

I slutet på mars 2017 blev tandläkaren av med sin tandläkarlegitimation efter att hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd beslutat att den ska återkallas.

Många av tandläkarens tidigare patienter kämpar fortfarande med omfattade reparationer i munnen för att åtgärda tidigare fel. 72-åriga Solgerd Jonsson fick ut 27 000 kronor genom försäkringen. Ändå återstår fler behandlingar – och betalningar – innan hennes skador är reparerade. 

– Det är en tragedi, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".