Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

De tävlar med soldriven bil i Australien

Publicerat onsdag 19 april kl 09.57
"Föraren måste vara mentalt stabil"
(1:49 min)
Julia Gunnarson från Uddevalla och Hanna Steinum från Ljungskile
1 av 2
Julia Gunnarson från Uddevalla och Hanna Steinum från Ljungskile. Foto: Privat
En soldriven bil från det belgiska laget under World Solar Challenge 2013.
2 av 2
Så här såg ett av de soldrivna ekipagen ut vid en tidigare omgång av World Solar Challenge. Arkivbild. Foto: Geert Vanden Wijngaert

Hanna Steinum och Julia Gunnarsson är ingenjörsstudenter som i oktober åker till Australien för en biltävling. Studentlag från hela världen deltar, bilen ska drivas helt på solenergi, och de bygger den själva.

Andra testchassit är precis klart på bilen Solveig. Hon drivs av solceller och ska i oktober korsa Australien i tävlingen Bridgstone World Solar Classic.

– Det kommer att ta fem-sex dagar. När vi testkörde kom en av oss upp i 83km/h, så ganska höga hastigheter ändå, säger Hanna Steinum från Ljungskile och Julia Gunnarsson från Uddevalla.

De fyller i varandras meningar, och det är ett gott tecken. För det kommer att krävas ett gott samarbete för att få bilen att åka de 300 milen från norra till södra Australien.

På frågan vem som ska köra brister tjejerna ut i ett skratt.

– Vi har inte bestämt det än. Föraren måste vara väldigt mentalt stabil, det kommer att bli 40-50 grader i den lilla förarhytten. Man måste kunna ta order, lyssna på andra och vara säker på sin körförmåga, säger Hanna Steinum.

Till en början var de fem som ville köra, men intresset har ökat. Något som däremot är bestämt är att hela teamet bakom bilen kommer att följa med down under.

– Vi kommer i år att ha ett system som kollar hur mycket energi som går in i batteriet från solcellerna. Sån information kommer en följebil att ha koll på, sen är det praktiska saker som att äta och slå upp tält. Vi kommer ju att tälta ute i buschen, säger Hanna Steinum.

En stor del i projektet är att hitta sponsorer som betalar kalaset, och det är många som intresserar sig för Solveig.

Tävlingen går av stapeln i oktober, och vilket det svåraste kommer att bli är Hanna och Julia överens om.

– Det kommer att vara en utmaning på så vis att man ska samarbeta. Att man håller sig på sin plats och säger åt andra att gå och göra det dem ska göra, avslutar tjejerna med ett skratt.

 

FAKTA: World Solar Challenge

Tävlingen genomfördes första gången 1987 och firar alltså 30 år i år.

Tävlingssträckan är 30 mil och går mellan Darwin och Adelaide i Australien.

Utmaningen är att ha byggt ett så energieffektivt fordon som möjligt. Fordonen tillåts att ha ett litet batteri, all övrig energi ska komma från solen eller återvunnen rörelseenergi från fordonet.

Efter starten i Darwin ska lagen åka så långt de kan fram till klockan 17 på eftermiddagen. Oavsett var de då befinner sig ska de övernatta på platsen.

Längs tävlingssträckan finns det sju obligatoriska kontroller där lagen får kolla trycket i däcken och rensa fordonet från eventuellt skräp. Det görs också oanmälda kontroller för att se till att de tävlande följer reglerna.

Källa: Worldsolarchallenge.org

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".